berlijns blauw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

berlijns blauw

hallo,

Een ongeveer 4% geel bloedloogzoutoplossing (K4 [Fe(CN)6 ].3H2 0) oplossing reageert met Fe(III)Cl3 oplossing. Hierbij ontstaat vast berlijns blauw.

ik denk hier de goede vergelijking gevonden te hebben

4Fe3+ + 4[Fe(CN)6]4- --> Fe4[Fe(CN)6]3.xH2O met (x=14-16)

is dit de goede vergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: berlijns blauw

Dat is de hoeveelheid kristalwater om een molecuul Berlijns blauw. Die hoeveelheid is 14 tot 16 mol kristalwater per mol Berlijns blauw.

Berichten: 30

Re: berlijns blauw

dank :)

Berichten: 497

Re: berlijns blauw

Berlijns blauw bestaat eigenlijk uit KFeFe(CN)6, dat is mij ten minste verteld.

Dat maakt het geheel een stuk makkelijker.

Berichten: 3.145

Re: berlijns blauw

De preciese samenstelling van Berlijns blauw is eigenlijk niet zonder meer te geven. Die formule van phj is een veelgegeven samenstelling, die van barcabooster heb ik ook wel eens gezien. In werkelijkheid is de structuur van Berlijns blauw ongelooflijk complex en voor zo ver ik weet is pas zeer recentelijk een mogelijke structuur bepaald van een bepaald sample. De exacte structuur is sterk afhankelijk van hoe het materiaal is gemaakt, welke condities er zijn tijdens de neerslagreactie.

Feit is in ieder geval wel dat de chromofoor in Berlijns blauw de structuur [FeFe(CN)6]- is. Deze chromofoor kan voorkomen in combinatie met K+, H+, Na+, H2O, Fe2+ en Fe3+. De kleur is altijd intens blauw, soms met een wat groenige weerschijn. De aanwezigheid van andere ionen als K+ bepaalt in hoeverre het materiaal toch enigszins oplosbaar is, al dan niet colloidaal.

Berichten: 30

Re: berlijns blauw

is het trouwens niet zo dat het met een 3 is, in plaats van met een 4, dan zijn de ladingen links en rechts gelijk

4Fe3+ + 3[Fe(CN)6]4- --> Fe4[Fe(CN)6]3.xH2O (x=14-16)

4Fe3+ + 4[Fe(CN)6]4- --> Fe4[Fe(CN)6]3.xH2O (x=14-16)

Berichten: 30

Re: berlijns blauw

er is ook een combinatie van geel bloedloogz. en CuCl2

Dit gaat echter niet meer over berlijns blauw, maar dan krijg je donker rood/bruin complex. Verloopt de reactie op eenzelfde manier?

Berichten: 3.145

Re: berlijns blauw

is het trouwens niet zo dat het met een 3 is, in plaats van met een 4, dan zijn de ladingen links en rechts gelijk
Inderdaad, anders heb je geen ladingsneutraliteit.
er is ook een combinatie van geel bloedloogz. en CuCl2

Dit gaat echter niet meer over berlijns blauw, maar dan krijg je donker rood/bruin complex. Verloopt de reactie op eenzelfde manier?
Dit is een vergelijkbare stof, met meest geciteerde formule Cu2[Fe(CN)6].xH2O. In werkelijkheid is dit ook zo'n zeer complexe structuur en er kunnen ook kalium en chloride ionen mee gaan in het neerslag.

Er is een hele klasse van verbindingen van deze vorm, met allemaal prachtige kleuren. Enkele voorbeelden:

vanadyl(IV) --> diep geel/groen

koper(II) --> rood/bruin

ijzer(III) --> blauw

uranyl(VI) --> steenrood

zink(II) --> lichtgeel

cobalt(II) --> grasgroen

Dit materiaal wordt gebruikt in de fotografie, om kleur effecten te creeren (zgn. ferrocyanide toners).

Berichten: 30

Re: berlijns blauw

dat is ook wel leuk om te weten inderdaad :)

in ieder geval bedankt weer !!

Berichten: 30

Re: berlijns blauw

wat zal de waarde van x ongeveer zijn ? bij Cu2[Fe(CN)6].xH2O

Berichten: 3.145

Re: berlijns blauw

Geen idee wat de waarde van x zal zijn bij vorming van het neerslag. Bij langdurig drogen (bijv. van een omgekleurde foto met kopertoning) denk ik dat x naar 0 zal gaan.

Reageer