Trok stof?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Trok stof?!

Zou iemand mij in begrijpelijk Nederlands kunnen uitleggen wat een 'trok stof' is. Is dat te vertalen als een 'hoeveelheid stof' ergens van?

Alvast bedankt en greetz, CaLu.

Re: Trok stof?!

Geef eens wat meer van de context weer, zo is het volkomen een raadsel ;)

Berichten: 33

Re: Trok stof?!

Okay, hier is dat stuk van waaruit ik het gehaald heb:

1. Homolytische splitsing: R-X -> R• + X•

2. Heterolytische splitsing: R-X -> R+ + :X-

3. Heterolytische splitsing: R-X -> :R- + X+

(de bolletjes en dubbele punt in de vergelijkingen moeten elektronen voorstellen)

In het 1e geval worden beide elektronen gelijkmatig verdeeld over beide atomen. Er ontstaan twee radicalen. Dit type splitsing zie je voornamelijk in gasfase of in niet-polaire oplosmiddelen en wordt meestal op gang gebracht door bestraling met licht of door toevoeging van andere radicalen.

In geval 2 en 3 krijgt één van beide atomen beide elektronen. Er ontstaan dan twee tegengesteld geladen ionen. Deze reacties vinden makkelijker plaats wanneer trokken stoffen zijn opgelost in polaire oplosmiddelen. De type splitsing die plaatsvindt hangt ook af van de elektronendichtheid op de atomen. Deze hangt af van een aantal factoren.

Edit: paar woorden benadrukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Trok stof?!

En waar komt trok stof in dit verhaal voor? Zover ik het kan begrijpen zal er ergens hebben gestaan: trok stof A, in dat stukje is trok gewoon een werkwoord.

Berichten: 33

Re: Trok stof?!

Dit is de letterlijke context waar ik het eruit heb gehaald, zie voor dat wat ik bedoel de gekleurde woorden.

Greetz, CaLu.

Re: Trok stof?!

betrokken = er aan deelnemende stoffen :D drukfoutje

Berichten: 33

Re: Trok stof?!

Aha okay, dat verklaard dus ook gelijk de verwarring, bedankt in elk geval :)

Greetz, CaLu.

Reageer