Springen naar inhoud

Vocht in detector

• Log in om te kunnen reageren

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2007 - 15:10

Mensen ik zit met een probleem.

ik ben op school bezig voor een project en ik moet een gc werkend maken. we hebben de meeste problemen al opgelost. alleen nu heb ik een heel raar probleem gevonden en komt vocht uit de FID. Het is waarschijnlijk geen water, want oven temp is 150 graden celcuis en detector temp is 300 graden celsius. hij geeft als dat water eruit komt ook een signaal van 830000 weer (het hoogste wat onze HP 5890 weer kan geven). Weet iemand van jullie wat dit probleem kan veroorzaken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2007 - 16:31

Hoeveel water komt er uit de fid?
Het hoofdbestanddeel dat uit je detector komt is nl. water als product uit de knalgasreactie.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2007 - 17:03

Hoe stel je vast dat er water uitkomt?

Normaal is de jet van een FID naar bovengericht, en heeft een opening van ca. 0,5 mm

Verder geeft water geen signaal in een fid.

Ik zou proberen de jet te demonteren en grondig reinigen in een ultrasoonbad, ondergedompled in een organisch solvent (dichloormethaan of zo). Wel opletten dat rubber dichtingsringen niet mee gaan.

Daarna goed drogen en terug monteren. Let wel dat je niets aanraakt met blote handen.

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2007 - 14:01

Ik ben nu al iets verder, ik weet dat het water is door een simpele test met watervrij koper(II)sulfaat. ook denk ik dat ik het probleem al weet, het is, denk ik, een electronische fout want er de temperatuur is maar 55 graden celcuis, waardoor water kan neerslaan.

en water word wel weergegeven door een fid als het water op het veertje in de detector zelf valt.

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2007 - 21:13

Je FID produceerd altijd water, dus zie het probleem niet zo...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 19:29

normaal gesproken wel, maar het water slaat neer, en ook in grotere mate dan normaal.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 07:21

Misschien moet je nazien of je dat water er aan de voorkant niet instopt. Heb je de gasfilters al gecontroleerd?
Het voordeel is dat wat er uit je GC komt er ook ergens, meestal aan het begin van de kolom, is ingestopt opm een of andere manier.

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 17:32

iedereen bedankt voor de hulp in ieder geval :) het is me nog niet gelukt. ik denk zelf dat het iets te maken heeft met de vlam, want de lucht filters is niks mis mee. Het is droge lucht die eruit komt. het kan ook misschien zijn dat de detector zelf kapot is, want ik kan de buitenkant van de detector zelf vasthouden ook als geeft hij weer dat hij op 300 graden is, zou dat ook mee kunnen spelen dat het water daarom weer condenseert? en zo ja weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 07:11

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het mij verstandig om je GC eens na te zien. In ieder geval je detector, zorg dat die de temperatuur heeft die je instelt. Boven de 100 įC zal het water niet condenseren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures