Picrinezuur in museum gevonden!

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Picrinezuur in museum gevonden!

Van: http://www.ad.nl/rotterdam/article1787744.ece

"Afblijven!" staat op een afgesloten kistje, waarin flesjes met picrinezuur veilig zijn opgeborgen. Want, zo benadrukt directeur Johan van der Hoeven van het Oorlogsverzetsmuseum, het gele goedje kan - indien verkeerd behandeld - levensgevaarlijk zijn.

„Wat er op de hals van één van de flesjes zit, is droog, gekristalliseerd. Als ik het dopje eraf zou schroeven, dan kun je me bij elkaar vegen.""


Zaterdag doken de flesjes op. Het museum, nu nog gevestigd in Katendrecht, gaat verhuizen naar Delfshaven, en de zolder moest leeg. „Daar lagen onder meer legerjasjes en een tent. Die wilden we verkopen.""


Eén exemplaar stond los, het andere werd later gevonden in een EHBO-koffer van de Burgerbescherming. „Jongens, dat is giftig, zei iemand. Later belde hij terug. Hij had op internet gezocht, en gelezen dat het ook kon ontploffen. Heftig spul.""


De Explosieven Opruimingsdienst is gewaarschuwd en zal de kwestie afhandelen. Op korte termijn worden de flesjes opgehaald. Een woordvoerder van het Explosieven Opruimingscommando van de Koninklijke Landmacht: „Het is giftig. Zorg dat je het niet met je blote handen aanraakt. Bovendien is het gevoelig voor wrijving, dus je moet er niet aan gaan krabben. Maar zolang je er geen gekke dingen mee doet, kan het geen kwaad. Alhoewel we het natuurlijk pas écht weten als we het hebben gezien.""

Mag je nog blij zijn dat ze zo slim zijn geweest eerst info in te winnen voordat ze er wat mee gingen doen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 56

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

jawatte seg...


[!] [!] [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

In het AD staat een foto van de twee flesjes, met inderdaad op een van de twee ingedroogd poeder op de dop en de hals van de fles.


Beide flessen hebben een etiket, waarop staat:


" PICRINEZUUR OPLOSS. 1% Uitwendig"


Wordt het als geneesmiddel gebruikt?

Berichten: 915

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Benedict-Osterberg method

EN: Benedict-Osterberg method

NL: methode van Benedict


ter bepaling van het glucosegehalte in bloed langs colorimetrische weg, waarbij picrinezuur gereduceerd wordt tot roodbruin picraminezuur
(http://www.mijnwoordenboek.nl)

Misschien daar iets mee?

Berichten: 1.379

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Ik vermoed dat pikrinezuur wel eens als een desinfectiemiddel werd gebruikt. Ik heb er zelf ook mee ge-experimenteerd. Vochtige kristallen konden gewoon in een flesje in een magazijn worden bewaard. Ik herinner mij wel de intens bittere smaak van dit spul. Zelfs na het wassen van je handen smaakt je huid nog bitter.


Je kunt pikrinezuur gebruiken voor het kleur-etsen van oude films. In combinatie met natriumhypochloriet. Dat diende om nederlandse vertalingen in films te etsen, voor bioscopen. In plaats van witte letters krijg je dan gele en dat vindt men veel mooier. Pikrinezuur is de sterkst gele stof die ik ken maar je moet hem wel onder oxyderende omstandigheden gebruiken.

Ik verwacht ook dat je er aluminium mee kunt anodiseren tot een geel oppervlak. Je hebt voor het kleuranodiseren nu eenmaal intens gekleurde, inkt-achtige vloeistoffen nodig.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Je kunt pikrinezuur gebruiken voor het kleur-etsen van oude films. In combinatie met natriumhypochloriet. Dat diende om nederlandse vertalingen in films te etsen, voor bioscopen. In plaats van witte letters krijg je dan gele en dat vindt men veel mooier.
Werd dat vroeger echt beeldje-voor-beeldje met de hand geëtst? Bij een flimduur van 90 minuten en gemiddeld helft van de tijd ondertiteling in beeld heb je het dan wel over knap 65000 filmbeeldjes die geëtst moeten worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Het aanbrengen van teksten op filmfoto's ging met een grote machine, ergens in een klein bedrijfje in Amsterdam. Eerst werd er geparafineerd, daarna werd er in die laag gestempeld. Dan werd er ge-etst met natriumhypochloriet, gespoeld en de paraffine laag weer verwijderd.

Witte letters op een zwart-wit film vond men geen probleem. Maar witte letters in een kleurenfilm zijn niet mooi.

De letters waarmee gestempeld werd heb ik niet zo goed bekeken. Ik neem aan dat het nog in lood gegoten letters waren. Zoals vroeger gangbaar was in de typografie. Er werden natuurlijk meerdere plaatjes met een stempel behandeld. Er was een heel programma bij. Bijzonderheden weet ik niet meer. Ik heb me alleen met het etsen bezig gehouden.

Toen het lukte kreeg ik geld en moest ik snel verdwijnen. Want men wilde deze kennis voor zichzelf houden.

Ook elders in de typografie, bij het koperdiepdrukprocede, had ik deze ervaring. Ik had een oplossing bedacht voor het z.g. halo-effect bij het etsen van koper met Fe(III)chloride ( ferrichloride) via een gelatinelaag. Toen het goed ging mocht ik er niets meer van weten. Uit vrees dat deze kennis bij de concurrentie terecht zou komen. Deze oude technologie leek nog heel veel op het koperetsen bij kunstenaars als Rembrandt.

Later ging men computergestuurd beitelen in plaats van etsen. Men wist echter niet goed hoe je aan een galvanische koperlaag de gewenste mechanische eigenschappen moet geven. Via de receptuur? Via de stroomdichtheid? Ook de relatie tussen hardheid ( in Vickers) en het beitelen was niet eenvoudig.

Al deze technologie was nodig om aantrekkelijk uitziende catalogie, reclamedrukwerken en stripboeken te kunnen maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Ik vermoed dat pikrinezuur wel eens als een desinfectiemiddel werd gebruikt.


Vandaag (vr 2 nov. 2007) staat in het AD dat picrinezuur vroeger werd gebruikt bij oppervlakkige brandwonden. Er is ook nog vermeld dat het picrinezuur in een zandkuil tot ontploffing is gebracht.

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Er is ook nog vermeld dat het picrinezuur in een zandkuil tot ontploffing is gebracht.
Volkomen onzinnig, de kristallen op de buitenkant geven hooguit een knal en waarom niet van een afstand met water bevochtigd dan was het risico verdwenen en hadden ze de inhoud als chemisch afval kunnen opruimen.


toevoeging: Ze brengen zelfs mij al op domme ideeen waarom niet gelijk in een bak met water dan is het onschadelijk voor je bij de deur bent om het weg te brengen. Ze hebben dus onnodige risico's genomen door er mee te gaan slepen.


Maar ja jongetjes en vuurwerk :D en toch weer bewezen dat chemie gevaarlijk is. :x

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Vandaar dat je uit het artikel kunt ´proeven´ dat er teleurstelling was bij de Explosievendienst.

Vier, drie, twee, een, nul... Een druk op de knop en plof. Een wat bedompte explosie. Veel zand vliegt in de lucht.. ´n iel rookwolkje volgt. "Waar blijft de paddestoel", vraagt iemand zich af.

Veel zand vliegt in de lucht.... Sterk spul dat picrinezuur.... 8-) Of zouden ze het een handje hebben geholpen??? :P


Edit: typfout.

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Normaal brengen ze een springlading aan om de target te vernietigen, wat je ziet is denk ik grotendeels het effect van de springlading.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Wanneer komen ze nu mijn zure bommen opblazen?


Pikrinezuur werd inderdaad bij brandwonden gebruikt.

De Engelsen hadden in de 2eWO brandwond-verband genaamd Picric Acid Lint


Ook wordt het nog steeds gebruikt in de microscopie.

Berichten: 3.145

Re: Picrinezuur in museum gevonden!

Veel zand vliegt in de lucht.... Sterk spul dat picrinezuur.... 8-) Of zouden ze het een handje hebben geholpen??? :P
Dit is zoiets als een kilo TNT gebruiken om een gram acetonperoxide te ontsteken :P :D .


Ik ben het roerend eens met Gerard. Dit is een grote show, alleen maar om het ego van bepaalde figuren te strelen en vooral om belangrijk te lijken.


Misschien is zelfs de picrinezuur helemaal niet ontploft, maar is het gewoon fijn verdeeld in de zware knal van de springlading.

Reageer