Springen naar inhoud

Chloride gehalte spa blauw


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Space21

    Space21


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 14:09

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede subforum is, maar ik gok het er maar op.
Anders tegen de moderators dat ze dit mogwen verplaatsen

Ik heb dus Spa-blauw getitreerd, met behulp van ZilverNitraat als oplossing, en KaliumChromaat als indicator.

Nu krijgen wij na het rekenen een

Aantal mg/L van 2.52

Nu is onze vraag, op de Spablauw fles staat dat er 5 mg/L inzit.


We hebben het 3x overgedaan en we kwamen ongeveer stteeds op een een 2.52 uit.


Hoe komt dit?
'

Alvast dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 14:38

Hoeveel ml getitreerd?
Welke titer?

#3

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 15:17

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede subforum is, maar ik gok het er maar op.
Anders tegen de moderators dat ze dit mogwen verplaatsen

Ik heb dus Spa-blauw getitreerd, met behulp van ZilverNitraat als oplossing, en KaliumChromaat als indicator.

Nu krijgen wij na het rekenen een

Aantal mg/L van 2.52

Nu is onze vraag, op de Spablauw fles staat dat er 5 mg/L inzit.


We hebben het 3x overgedaan en we kwamen ongeveer stteeds op een een 2.52 uit.


Hoe komt dit?
'

Alvast dank

* FsWd pakt zijn glazen bol er eens bij om te kijken hoe de proef precies is uitgevoerd

#4

Pink Panther

    Pink Panther


  • >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 16:43

Heel simpel. Dikwijls is jouw meting helemaal niet fout gedaan, hoewel ik ten zeerste aanraad dit grondig en stap voor stap te controlleren. Als je dat gedaan hebt en je bent er 100% zeker van de worrecte werkwijze en berekeningen, dan mag je ervan uitgaan dat he resultaat wel degelijk klopt. Ik geef je de oplossing met een voorbeeld:

Stel je koopt een flesje spa blauw en je leest op het etiket dat er 5mg chloride-ionen per liter inzitten. Slim als je bent ga je dit onderzoeken. Na je onderzoek vind je dat er niet 5 maar 10 mg chloride-ionen inzitten. Als doordachte consument voel je je een beetje bedrogen want je heb immers dat water gekocht met het gedacht dat er maar 5 mg inzat. Wat doe je? Inderdaad, je stapt naar Testaankoop of enige andere consumentenvertegenwoordiging. En wie krijgt Spa op zijn dak? inderdaad, die vertegenwoordiging en een delegatie van het voedselagentschap. Niet zo prettig natuurlijk.

Dit alles om maar even te zeggen dat er op zulke verpakkingen geen exacte hoeveelheden opstaan, maar maximumhoeveelheden. Het gaat hier om bronwater, en de ene liter water die uit de bron komt, is de andere niet. Dus zetten ze een maximumconcentratie op het etiket. Er zit dus geen 5 mg in, maar maximum 5 mg. Zit er minder in, dan is er geen haan die daar naar kraait, maar als er meer in zit, dan krijgt de producent een vervelende situatie.

Zet dat maar bij in je verslag!

(FsWd, misschien is het leuker als je meer constructieve berichten plaatst. Spacer stelde ook alleen maar een vraag in de hoop op een antwoord, niet om uitgelachen te worden...)

Veranderd door Pink Panther, 31 oktober 2007 - 16:45


#5

epiphonix

    epiphonix


  • >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 16:53

Ik heb vorig jaar Spa onderzocht m.b.v. een anionenchromatograaf: het resulaat was 5,5 ppm.
(Op 23 april 2007)

#6

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 17:23

Heel simpel. Dikwijls is jouw meting helemaal niet fout gedaan, hoewel ik ten zeerste aanraad dit grondig en stap voor stap te controlleren. Als je dat gedaan hebt en je bent er 100% zeker van de worrecte werkwijze en berekeningen, dan mag je ervan uitgaan dat he resultaat wel degelijk klopt. Ik geef je de oplossing met een voorbeeld:

Stel je koopt een flesje spa blauw en je leest op het etiket dat er 5mg chloride-ionen per liter inzitten. Slim als je bent ga je dit onderzoeken. Na je onderzoek vind je dat er niet 5 maar 10 mg chloride-ionen inzitten. Als doordachte consument voel je je een beetje bedrogen want je heb immers dat water gekocht met het gedacht dat er maar 5 mg inzat. Wat doe je? Inderdaad, je stapt naar Testaankoop of enige andere consumentenvertegenwoordiging. En wie krijgt Spa op zijn dak? inderdaad, die vertegenwoordiging en een delegatie van het voedselagentschap. Niet zo prettig natuurlijk.

Dit alles om maar even te zeggen dat er op zulke verpakkingen geen exacte hoeveelheden opstaan, maar maximumhoeveelheden. Het gaat hier om bronwater, en de ene liter water die uit de bron komt, is de andere niet. Dus zetten ze een maximumconcentratie op het etiket. Er zit dus geen 5 mg in, maar maximum 5 mg. Zit er minder in, dan is er geen haan die daar naar kraait, maar als er meer in zit, dan krijgt de producent een vervelende situatie.

Zet dat maar bij in je verslag!

(FsWd, misschien is het leuker als je meer constructieve berichten plaatst. Spacer stelde ook alleen maar een vraag in de hoop op een antwoord, niet om uitgelachen te worden...)

Dat was geen aanzet tot lachen, eerder een opmerking van: geef eens wat meer informatie.

#7

Space21

    Space21


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 19:55

Hoeveel ml getitreerd?
Welke titer?

Wat ik heb gedaan is het volgende.


We hebben 10ml spa blauw.
Hier hebben we een aantal druppels KaliiumChromaat toegevoegd als indicatie.
Vervolgens het we ZilverNitraat in de burret gedaan en getitreerd totdat het water een bruine kleur heeft en deze blijft behouden.

NU kan je dus uitreken hoeveel zilvernitraat je verspilt hebt.
Als je dit getal dus hebt kan je het omreken naar mol/l
we kwamen uit op

0,0071 Mol/L

Dit kan je weer omreken naar mg/l als ik het goed ehb, dan komt er 2.52 uit.

PS: Het zilvernitraat had 0.114mol

#8

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 20:16

Wat was de concentratie zilvernitraat in je buret en hoeveel van die oplossing heb je gebruikt? :cry:

Graag de *** invullen:

Concentratie AgNO3: *** mol/l
Verbruik: *** ml

Sorry dat ik het op deze manier vraag, maar er zit weinig logica in je verhaal, buiten wat je daadwerkelijk gedaan hebt. Daarbij ontbreken de reactievergelijkingen.

Veranderd door FsWd, 31 oktober 2007 - 20:24


#9

Space21

    Space21


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 08:46

Concentratie AgNO3: 0.114 mol/l
Verbruik: 0,635 ml

#10

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2007 - 09:33

Prachtig. Hoeveel mol AgNO3 heb je nu in die 6,35 ml zitten?

1 mol AgNO3 reageert met 1 mol Cl- als neerslag van AgCl. Elk extra zilver zorgt dat het kaliumchromaat verkleurt.

Er heeft dus evenveel chloride als zilver gereageerd. Vermenigvuldiging met de molmassa van chloor (35,45 g/mol) geeft je de concentratie chloride in g/l

Veranderd door FsWd, 01 november 2007 - 09:33


#11

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2007 - 12:47

Hier klopt nog iets niet in:

we kwamen uit op

0,0071 Mol/L

Dit kan je weer omreken naar mg/l als ik het goed ehb, dan komt er 2.52 uit.


0,0071 mol/L is voor mij 252 mg/l aan Cl-.

#12

drune134

    drune134


  • >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 13:40

Ik krijg een beetje het gevoel dat er in je berekening iets niet klopt. Je hebt het waarschijnlijk al verschillende malen nagerekend maar misschien kijk je ergens overheen.
Waar ik een aan denk is dat je ergens een fout met een factor 5, 2, 10, 100 of combinaties hiervan maakt. Mijn ervaring is dat je daar vaak overheen kijkt.

En als ik 0,114 met 0,635 vermenigvuldig kom ik uit op 0,072 (en niet op 0,0071) Is ook een factor 10!!!

#13

tjiddles

    tjiddles


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:10

probeer de proef eens zonder indicator.
potentiometrisch volgens zou hier een nauwkeurigere oplossing zijn lijkt mij.

omslagpunt is dan te berekenen en niet visueel(wil wel eens verschillen)

mzlz

#14

Space21

    Space21


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:46

Bedanklt iedereen.

De lerares vond het een goed antwoord.

Het antwoord was dat er maximaal 5mg/l in Mag zitten!


Bedankt voor de reacties.

#15

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:49

Nu maar hopen dat je bepaling en de berekening goed zijn uitgevoerd... 8-)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures