Chloride gehalte spa blauw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Chloride gehalte spa blauw

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede subforum is, maar ik gok het er maar op.

Anders tegen de moderators dat ze dit mogwen verplaatsen

Ik heb dus Spa-blauw getitreerd, met behulp van ZilverNitraat als oplossing, en KaliumChromaat als indicator.

Nu krijgen wij na het rekenen een

Aantal mg/L van 2.52

Nu is onze vraag, op de Spablauw fles staat dat er 5 mg/L inzit.

We hebben het 3x overgedaan en we kwamen ongeveer stteeds op een een 2.52 uit.

Hoe komt dit?

'

Alvast dank

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Chloride gehalte spa blauw

Hoeveel ml getitreerd?

Welke titer?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloride gehalte spa blauw

spacer schreef: Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede subforum is, maar ik gok het er maar op.

Anders tegen de moderators dat ze dit mogwen verplaatsen

Ik heb dus Spa-blauw getitreerd, met behulp van ZilverNitraat als oplossing, en KaliumChromaat als indicator.

Nu krijgen wij na het rekenen een

Aantal mg/L van 2.52

Nu is onze vraag, op de Spablauw fles staat dat er 5 mg/L inzit.

We hebben het 3x overgedaan en we kwamen ongeveer stteeds op een een 2.52 uit.

Hoe komt dit?

'

Alvast dank
* FsWd pakt zijn glazen bol er eens bij om te kijken hoe de proef precies is uitgevoerd

Berichten: 516

Re: Chloride gehalte spa blauw

Heel simpel. Dikwijls is jouw meting helemaal niet fout gedaan, hoewel ik ten zeerste aanraad dit grondig en stap voor stap te controlleren. Als je dat gedaan hebt en je bent er 100% zeker van de worrecte werkwijze en berekeningen, dan mag je ervan uitgaan dat he resultaat wel degelijk klopt. Ik geef je de oplossing met een voorbeeld:

Stel je koopt een flesje spa blauw en je leest op het etiket dat er 5mg chloride-ionen per liter inzitten. Slim als je bent ga je dit onderzoeken. Na je onderzoek vind je dat er niet 5 maar 10 mg chloride-ionen inzitten. Als doordachte consument voel je je een beetje bedrogen want je heb immers dat water gekocht met het gedacht dat er maar 5 mg inzat. Wat doe je? Inderdaad, je stapt naar Testaankoop of enige andere consumentenvertegenwoordiging. En wie krijgt Spa op zijn dak? inderdaad, die vertegenwoordiging en een delegatie van het voedselagentschap. Niet zo prettig natuurlijk.

Dit alles om maar even te zeggen dat er op zulke verpakkingen geen exacte hoeveelheden opstaan, maar maximumhoeveelheden. Het gaat hier om bronwater, en de ene liter water die uit de bron komt, is de andere niet. Dus zetten ze een maximumconcentratie op het etiket. Er zit dus geen 5 mg in, maar maximum 5 mg. Zit er minder in, dan is er geen haan die daar naar kraait, maar als er meer in zit, dan krijgt de producent een vervelende situatie.

Zet dat maar bij in je verslag!

(FsWd, misschien is het leuker als je meer constructieve berichten plaatst. Spacer stelde ook alleen maar een vraag in de hoop op een antwoord, niet om uitgelachen te worden...)

Berichten: 915

Re: Chloride gehalte spa blauw

Ik heb vorig jaar Spa onderzocht m.b.v. een anionenchromatograaf: het resulaat was 5,5 ppm.

(Op 23 april 2007)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloride gehalte spa blauw

Pink Panther schreef: Heel simpel. Dikwijls is jouw meting helemaal niet fout gedaan, hoewel ik ten zeerste aanraad dit grondig en stap voor stap te controlleren. Als je dat gedaan hebt en je bent er 100% zeker van de worrecte werkwijze en berekeningen, dan mag je ervan uitgaan dat he resultaat wel degelijk klopt. Ik geef je de oplossing met een voorbeeld:

Stel je koopt een flesje spa blauw en je leest op het etiket dat er 5mg chloride-ionen per liter inzitten. Slim als je bent ga je dit onderzoeken. Na je onderzoek vind je dat er niet 5 maar 10 mg chloride-ionen inzitten. Als doordachte consument voel je je een beetje bedrogen want je heb immers dat water gekocht met het gedacht dat er maar 5 mg inzat. Wat doe je? Inderdaad, je stapt naar Testaankoop of enige andere consumentenvertegenwoordiging. En wie krijgt Spa op zijn dak? inderdaad, die vertegenwoordiging en een delegatie van het voedselagentschap. Niet zo prettig natuurlijk.

Dit alles om maar even te zeggen dat er op zulke verpakkingen geen exacte hoeveelheden opstaan, maar maximumhoeveelheden. Het gaat hier om bronwater, en de ene liter water die uit de bron komt, is de andere niet. Dus zetten ze een maximumconcentratie op het etiket. Er zit dus geen 5 mg in, maar maximum 5 mg. Zit er minder in, dan is er geen haan die daar naar kraait, maar als er meer in zit, dan krijgt de producent een vervelende situatie.

Zet dat maar bij in je verslag!

(FsWd, misschien is het leuker als je meer constructieve berichten plaatst. Spacer stelde ook alleen maar een vraag in de hoop op een antwoord, niet om uitgelachen te worden...)
Dat was geen aanzet tot lachen, eerder een opmerking van: geef eens wat meer informatie.

Berichten: 4

Re: Chloride gehalte spa blauw

Echtepino schreef: Hoeveel ml getitreerd?

Welke titer?
Wat ik heb gedaan is het volgende.

We hebben 10ml spa blauw.

Hier hebben we een aantal druppels KaliiumChromaat toegevoegd als indicatie.

Vervolgens het we ZilverNitraat in de burret gedaan en getitreerd totdat het water een bruine kleur heeft en deze blijft behouden.

NU kan je dus uitreken hoeveel zilvernitraat je verspilt hebt.

Als je dit getal dus hebt kan je het omreken naar mol/l

we kwamen uit op

0,0071 Mol/L

Dit kan je weer omreken naar mg/l als ik het goed ehb, dan komt er 2.52 uit.

PS: Het zilvernitraat had 0.114mol

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloride gehalte spa blauw

Wat was de concentratie zilvernitraat in je buret en hoeveel van die oplossing heb je gebruikt? :cry:

Graag de *** invullen:

Concentratie AgNO3: *** mol/l

Verbruik: *** ml

Sorry dat ik het op deze manier vraag, maar er zit weinig logica in je verhaal, buiten wat je daadwerkelijk gedaan hebt. Daarbij ontbreken de reactievergelijkingen.

Berichten: 4

Re: Chloride gehalte spa blauw

Concentratie AgNO3: 0.114 mol/l

Verbruik: 0,635 ml

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloride gehalte spa blauw

Prachtig. Hoeveel mol AgNO3 heb je nu in die 6,35 ml zitten?

1 mol AgNO3 reageert met 1 mol Cl- als neerslag van AgCl. Elk extra zilver zorgt dat het kaliumchromaat verkleurt.

Er heeft dus evenveel chloride als zilver gereageerd. Vermenigvuldiging met de molmassa van chloor (35,45 g/mol) geeft je de concentratie chloride in g/l

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chloride gehalte spa blauw

Hier klopt nog iets niet in:
we kwamen uit op

0,0071 Mol/L

Dit kan je weer omreken naar mg/l als ik het goed ehb, dan komt er 2.52 uit.
0,0071 mol/L is voor mij 252 mg/l aan Cl-.

Berichten: 873

Re: Chloride gehalte spa blauw

Ik krijg een beetje het gevoel dat er in je berekening iets niet klopt. Je hebt het waarschijnlijk al verschillende malen nagerekend maar misschien kijk je ergens overheen.

Waar ik een aan denk is dat je ergens een fout met een factor 5, 2, 10, 100 of combinaties hiervan maakt. Mijn ervaring is dat je daar vaak overheen kijkt.

En als ik 0,114 met 0,635 vermenigvuldig kom ik uit op 0,072 (en niet op 0,0071) Is ook een factor 10!!!

Berichten: 119

Re: Chloride gehalte spa blauw

probeer de proef eens zonder indicator.

potentiometrisch volgens zou hier een nauwkeurigere oplossing zijn lijkt mij.

omslagpunt is dan te berekenen en niet visueel(wil wel eens verschillen)

mzlz

Berichten: 4

Re: Chloride gehalte spa blauw

Bedanklt iedereen.

De lerares vond het een goed antwoord.

Het antwoord was dat er maximaal 5mg/l in Mag zitten!

Bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chloride gehalte spa blauw

Nu maar hopen dat je bepaling en de berekening goed zijn uitgevoerd... 8-)

Reageer