explosieven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

explosieven

Beste,

ik maak mijn eindwerk over explosieve verbindingen en ik zoek een site die een mij kan vertellen tot in het DETAIL hoe nu percies een explosief werkt. Mijn vraag is mss een beetje raar maar ik snap niet volledig hoe juist op moleculair niveau zhet zich afspeelt.

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: explosieven

* Synthese's, zuiveren, isoleren of elke andere methode om explosieven te verkrijgen worden niet besproken op het forum. Het chemieforum.nl team behoudt zich dan ook het recht om vragen of reacties die hierover gaan te censureren of eventueel zelfs te verwijderen. Het informeren naar determinatiemethoden, stofeigenschappen en methoden om 'onschadelijk' te maken is wel toegestaan.

Jouw vraag bevindt zich een beetje in het grijze gebied ben ik bang.

Om toch even een kort antwoord te geven: een explosief is een stof die na ontsteking een grote hoeveelheid gas produceert, net zoals bij een verbranding met zuurstof. Een zeer groot verschil is dat bij een explosief al veel zuurstof is ingebouwd. Deze is dus direct beschikbaar en maar weinig zal uit de omgevingslucht moeten worden gehaald.

Een voorbeeldje: TNT bevat 6 mol zuurstof per mol TNT. Deze zuurstoffen zitten allemaal aan de nitrogroepen, die bij onsteking al voor 3 mol gas per mol TNT zorgen. Dat is ongeveer 75 liter gas!

Berichten: 73

Re: explosieven

een explosief is een stof die na ontsteking een grote hoeveelheid gas produceert,
Niet per se:

bij de detonatie van zilveracetylide worden er alleen vaste stoffen gevormd...

Berichten: 2.399

Re: explosieven

Bij een explosieve reactie komt in een korte tijd zeer veel energie vrij. Deze verbindingen zijn dus thermodynamisch vaak instabiel.

Berichten: 774

Re: explosieven

[/QUOTE]Bij een explosieve reactie komt in een korte tijd zeer veel energie vrij. Deze verbindingen zijn dus thermodynamisch vaak instabiel.[QUOTE]

google maar eens naar de structuur van [knip]

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Zullen we sommige voorbeelden maar even niet gebruiken hier? Danku!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 774

Re: explosieven

Ik vind deze censuur een beetje overbodig hoor :twisted: 8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: wij niet. Hoewel de info eenvoudig op internet te vinden kan zijn, willen wij niet als uitgangspunt daarvoor dienen. Verdere vragen hierover a.u.b. niet in dit topic stellen, als je wilt kun je mij of Jorim mailen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: explosieven

allereerst wil ik opmerken dat ik geen moeite heb met het beschrijven van de chemie achter explosieven. Het wordt een ander verhaal als ook de hele constructie van devices, ontstekingsmechanismen e.d. wordt behandeld. Dan kom je toch al gauw in de bommen-sfeer en daar moet je je verre van houden. Probeer je dus te beperken tot de scheikundige kant van het verhaal. Als je dat doet, dan zul je meer medewerking vinden, dan wanneer je je ook gaat bezighouden met constructies e.d.

----------------------------------------------------------------------

Veel explosieven hebben inderdaad ingebouwde zuurstof (oxidator), maar dat is geen algemene eis voor explosieven. Een belangrijke klasse van explosieven zijn metaalazides als AgN3, Pb(N3)2 en Hg(N3)2. Deze bevatten geen zuurstof, maar zijn wel zeer energetisch. Hun explosieve werking berust op de zeer snelle exotherme reactie bij ontleding en het ontstaan van veel gas (in dit geval stikstof).

In zijn algemeenheid kun je stellen dat de combinatie van

1) zeer snelle exotherme ontleding

2) vorming van gasvormige produktien

3) hoge voortplantingssnelheid van ontledingsfront (zgn. VOD)

leidt tot krachtige explosieven. Echter, niet alle van punten (1), (2) en (3) hoeven toegepast te zijn in een bepaald explosief (zie bijv. het al genoemde zilver acetylide, wat niet voldoet aan (2), terwijl het wel een krachtig explosief is).

Wil je echt meer informatie, kijk dan eens op https://www.sciencemadness.org/talk, en dan in de sectie "energetic materials". Daar is veel te vinden over de chemie van energetische materialen, ook explosieven. Chemische discussies over dit soort stoffen zijn prima, maar a.u.b. geen discussies over het maken van praktische devices. Sciencemadness is geen bommen-forum.

Op www.chemixtry.be is ook wel iets te vinden over explosieven, maar wel minder. Dat is meer gericht op pyrotechniek (vuurwerk en niet zozeer explosieven), maar misschien vind je daar ook wel iets.

Tenslotte, er zijn ook verschillende soorten. Je hebt zgn. high explosives en secundaire explosieven. Voor meer info, zie bovengenoemde sites.

Re: explosieven

Beste,

Ik ben zeer verheugd met al de informatie die mij is toegekomen.

Vooraleerst wil ik mijn excuses wel aanbieden: Met mijn vraag heb ik een beetje de grenzen afgetast van dit forum, dit was niet echt mijn bedoeling en uiteraard beperk ik mij tot het chemische van de zaak. Over bommen, granaten e.d. zal mijn eindwerk niet gaan.

Nogmaals mijn excuses en dank voor de informatie.

 

Berichten: 364

Re: explosieven

ik ben ook zeer geintereseerd in het "mechanisme" achter explosieven zonder dat ik daarom explosieven maak. Ik zou ook wel graag eens weten hoe dat in zen gangetje gaat, zo een nitrogroep die loskomt ofzo en dan de rest van de molecule oxideert met gigantische reactiesnelheidsconstanten(of hoe het ook zit dunno). Informatie daarover lijkt me niet tegen de forumregels ingaan

Berichten: 8

Re: explosieven

Op het internet is wel interessante literatuur te vinden over explosieven. Omdat ik geen links of verwijzingen mag geven doe ik het maar niet.

In alles wat ik heb wordt weinig aandacht besteed aan de chemie, maar wel de hele techniek erachter. Ik heb een interessant stuk van het Ministerie van Defensie van de VS uit '66 over boobytraps van de Vietcong. Allemaal heel interessant, wss is een deel wel illegaal (ik neem maar evne aan dat de Anarchist Cookbook illegaal is in Nederland?)

Mocht je van plan zijn te zoeken, je zult het niet snel vinden op een website ofzo. Je zult het toch echt moeten downloaden. Zijn in mijn geval namelijk ook allemaal pdf'jes.

Let even wel op dat je niet het verkeerde download, ben zelf nog nooit een virus tegen gekomen, maar ik weet donders goed dat het mogelijk is.

P.S. Overigens is het niet conventioneel te downloaden, dus als je niet anders weet, probeer het dan ook maar niet XD

P.P.S. Ik ben me er van bewust dat een deel illegaal is dus ik upload/stuur het NIET.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: explosieven

Het Anarchist cookbook is niet illegaal in nederland.

Boeken (Field Manuals) over improvised explosives, boobytraps etc zijn makkelijk te vinden in diverse dumpwinkels en op militaria verzamelbeurzen, ook niet illegaal dus.

ok, dit is een beetje off-topic

Berichten: 8

Re: explosieven

Labstuff schreef: Het Anarchist cookbook is niet illegaal in nederland.

Boeken (Field Manuals) over improvised explosives, boobytraps etc zijn makkelijk te vinden in diverse dumpwinkels en op militaria verzamelbeurzen, ook niet illegaal dus.

ok, dit is een beetje off-topic
ja, enigzins wel :P Overigens wel leuk voor een profielwerkstuk. Ik had eigenlijk wel verwacht dat het illegaal zou zijn. Nouwja, bespaart mij weer gedonder met de overheid XD

Overigens gaat mijn voorkeur uit naar downloaden, gratis, sneller en bespaart ruimte :P

Btw, je kent niet toevallig een boek/type boek over de chemie achter explosieven? (Volgens mij is er wel aardig wat over de chemie achter atoomwapens te vinden, wss omdat het altijd al zo controversieel is geweest)

Berichten: 11

Re: explosieven

dankje wel iedereen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: explosieven

waarom de chemie zoeken achter atoom wapens. zoek liever de chemie om de langdurige efecten van de afgeworpen wapens te neutraliseren.

de atoomwapens zijn ontwikkeld met de gedachte: het doel heiligd de middelen, volgens mij is dat een beetje een understatement.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: explosieven

Houd je verre van het Anarchist Crapbook. Dat is echt troep. De informatie daarin is op zijn best onvolledig en soms gewoon ronduit fout. Een serieus geinteresseerde loopt met een wijde boog om die troep heen. Jammer dat die troep op Internet staat en dat er ook nog vele mensen naar verwijzen. Mensen die proberen iets uit het Crapbook na te doen kunnen zichzelf in erg gevaarlijke situaties brengen, juist vanwege de slechte kwaliteit van de info. Ga dan liever naar een goed (amateur)forum, waar leden aanwezig zijn die echt goede en veilige info hebben.

Reageer