ontvlambaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 22

ontvlambaarheid

Als een stof licht ontvlambaar is, dan brand hij al als er een klein vonkje opkomt.

Waterstof is lichtontvlambaar en geeft een explosie...

De vraag:

Geeft een licht ontvlambare stof altijd een explosie?

En: Als je een koolwaterstof als "pentaan" (C5H12) verbrand krijg je CO2 en H2O, maar krijg je dan ook een explosie of OF?

frozenwind.
Dik

Berichten: 316

Re: ontvlambaarheid

Zowiezo is ontploft niet elke lichtontvlambare stof.

Denk hierbij aan magnesiumpoeder.

Bovendien is dit de uitleg van gevaarsymbolen:

# F Licht ontvlambaar: stoffen en preparaten die bij normale druk aan de lucht blootgesteld, zonder toevoeging van energie, in temperatuur kunnen stijgen en tenslotte kunnen ontbranden, of, vaste stoffen en preparaten die na kortstondige inwerking van een ontstekingsbron gemakkelijk kunnen ontbranden en na verwijdering van de ontstekingsbron blijven branden of gloeien, of, vloeibare stoffen en preparaten met een zeer laag vlampunt, of, stoffen en preparaten die bij aanraking met water of vochtige lucht een gevaarlijke hoeveelheid van zeer licht ontvlambare gassen ontwikkelen.

# F+ Zeer licht ontvlambaar: stoffen en preparaten in vloeibare toestand met een uiterst laag vlampunt en een laag kookpunt, alsmede gasvormige stoffen en preparaten die bij normale temperatuur en druk aan de lucht blootgesteld kunnen ontbranden.

(Bron: Wikipedia gevaarsymbolen)

Over pentaan, jouw specifieke, durf ik niets te zeggen

Berichten: 22

Re: ontvlambaarheid

Das handig, want ik heb pentaan nodig ^^

Maar wanneer ontploft een stof dan?

H2 ontploft inj aanraking met O2, maar wat is dan de voorwaarde, waarom doet ie dat?

frozenwind.
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ontvlambaarheid

Omdat je dan een perfect gas-zuurstofmengsel hebt, waarbij het waterstof niet hoeft te "wachten" op benodigd zuurstof. Waterstof heeft overigens nog altijd een ontsteking nodig. Ik durf gerust een fles van dat spul op je oprit neer te zetten en die leeg laten lopen zonder problemen.

Berichten: 316

Re: ontvlambaarheid

Je hebt overigens nog wel een vlammetje nodig om de activeringsenergie te halen hoor.

Edit: FsWd was me voor

Was nog de reden vergeten ook :oops:

Berichten: 22

Re: ontvlambaarheid

Hmmm, k, ty.

Maar als H2 + O2 explosie geeft, dan kun je dus alleen H2O vormen door een koolwaterstof te verbranden?

frozenwind.
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontvlambaarheid

Pentaan is een vloeistof. In eerste instantie explodeert dat niet, maar vliegt ´gewoon´ in de brand.

Wat er daarna gebeurt weet ik niet...: pentaan kookt al bij 37 °C. Er is maar een heel klein vlammetje nodig om de pentaan aan de kook te brengen. Als er voldoende zuurstof bij de hand is, zal de damp waarschijnlijk toch wel ploffen.

Wij doen veel extracties met pentaan. De extracten worden in een vacuumbank ingedampt. Vroeger gebeurde dat op kookplaatjes... Als je een beetje pentaan morste en de thermostaat van het kookplaatje klikte net aan, dan was het WWWWOOOEEEEPPPP...... en de zuurkast stond in de fik.

Berichten: 22

Re: ontvlambaarheid

Lool, k
Maar als H2 + O2 explosie geeft, dan kun je dus alleen H2O vormen door een koolwaterstof te verbranden?
Dat is alleen hetgeen wat ik nodig heb, en de koolwaterstof is dus pentaan..

frozenwind.
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontvlambaarheid

Maar als H2 + O2 explosie geeft, dan kun je dus alleen H2O vormen door een koolwaterstof te verbranden?
Hoe waterstof ook met zuurstof reageert, een brand, explosie of langzaam in een brandstofcel, je krijgt als reactieproduct water hoor... of begrijp ik je niet goed?

Berichten: 22

Re: ontvlambaarheid

Denk het wel,

maar tot nu toe denk ik (4vwo):

Explosie vernietigd de stoffen?

Indien dat niet zo is dan krijg je H2O (g) neem ik aan, wat je dus kunt opvallen dmv destilleer methode...

frozenwind.

EDIT:

4vwo betekent in dit geval 1 jaar en 6 weken scheikunde gehad.
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontvlambaarheid

Als je het letterlijk neemt dan explodeert H2 en O2 niet. Exploderen gaat met uitzetting gepaard. Vaak omdat het aantal deeltjes in de gasfase ineens toeneemt.

In de reactievergelijking 2H2 + O2 ---> 2H2O is het aantal deeltjes links zelfs groter dan rechts van de pijl.

Als het mengsel ontbrandt dan is er sprake van uitzetting omdat er zoveel warmte vrijkomt, waardoor er ineens meer volume nodig is. Niet vanwege het ineens toenemende aantal deeltjes (dat zelfs afneemt, dus).

Noem het maar explosie, maar houd dit wel in gedachte.

Edit: foutje verbeterd.

Berichten: 22

Re: ontvlambaarheid

Dus in feite is explosie gewoon dat in ±0,000 seconden de reactie plaatsvind, en de H2O deeltjes moeten ergens heen, dus krijg je wat wij een explosie noemen, de H2O deeltjes schieten snel naar buiten...

Indien dat het is, dan snap ik 100%

frozenwind.
Dik

Berichten: 5

Re: ontvlambaarheid

frozenwind schreef: Hmmm, k, ty.

Maar als H2 + O2 explosie geeft, dan kun je dus alleen H2O vormen door een koolwaterstof te verbranden?

frozenwind.
neen hoor, denk maar aan de brandstofcel....


Berichten: 3.145

Re: ontvlambaarheid

Samengevat: veel lucht/gas mengsels kunnen explosief ontbranden, maar alleen als de concentratie van het gas tussen een bepaalde ondergrens en bovengrens ligt. Voor veel stoffen als pentaan, butaan, hexaan zal die ondergrens bij een procentje of 7 liggen en de bovengrens bij een procentje of 20. Voor precieze cijfers moet je echter in de literatuur zoeken.

Zit de concentratie onder de ondergrens, dan is de concentratie te laag en dan kun je nog wel verbranding (vaak ijle vlammen, die gemakkelijk uit gaan) krijgen, maar geen explosie. Is de concentratie te hoog, dan is er een te sterk zuurstoftekort in het lucht/gas mengsel en dan krijg je onvolledige verbranding, vaak met een felle oranje vlam en roetvorming. Is de concentratie heel erg hoog, dan wil het niet meer branden.

Sommige stoffen kunnen niet exploderen in een lucht/gas mengsel. Die kunnen alleen branden.

Reageer