Springen naar inhoud

slaggevoelige verbingen

• Log in om te kunnen reageren

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 18:51

Ik vroeg me af hoe een slaggevoelige verbinding 'werkt'
En dan doel ik op koper met acetyleen. Ik heb gelezen dat dit explosieve gevolgen tot gevolg kan hebben wanneer er meer dan 63% koper is verwerkt in bijvoorbeeld de aanvoer buis, koppelingen, reduceerventielen.
Iemand die dit principe kan uitleggen?

EDIT
Zie de MSDS Acetyleen, punt 10 stabiliteit en reactiviteit

Veranderd door rage against the machine, 01 november 2007 - 18:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 19:35

Acetyleen kan in buizen met koper het koperacetylide vormen. Als het koper wordt geoxideerd (door bijv. zuurstof, vocht en iets zuurs), dan kan het gevormde koper(II) vervolgens reageren met acetyleen tot koper(I) acetylide, Cu2C2. Deze laatste stof is slag- en wrijvingsgevoelig.

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 21:21

OK, dat maakt het duidelijk
Bedankt voor de uitleg!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 17:28

Die 63% is merkwaardig. Dat houdt in dat acetyleen niet met alfa-messing in kontakt mag komen en wel met beta-messing. Maar je hebt ook het tweefasige alfa+beta messing dat onder de code MS63 bekend is. Zou je dat dan net wel of net niet kunnen gebruiken in combinatie met acetyleen?
Overigens, als Cu2C2 detoneert en er geen gasvormige produkten onstaan, wat gebeurt er dan wel? Ik stel mij voor dat er dan alleen thermische energie vrijkomt, met een knetterend geluid. Geheel vergelijkbaar met de electrische vonk die je krijgt als je per ongeluk een loodaccu heel even kortsluit. Dat knetteren komt dan door de thermische uitzetting van lucht. Niet door de vorming van produkten. Want ik denk dat er bij de vorming van koper en koolstof uit kopercarbide ( c.q. koperacetylide) nauwelijks een volumenverandering optreedt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 november 2007 - 17:37

Sorry de link met een verklaring maar ook met de synthese dus verwijderd.

Acetylide explosives are unique in that unlike almost every other explosive known their detonation results in the formation of absolutely no gases (Ag2C2(s) => Ag2(s) + C(s)). The heat liberated is not sufficient to gasify the products and the explosive effect is entirely due to the rapidity of liberation of heat and its expansive effect on the adjacent air (this is akin to what occurs in an atomic bomb, where all the energy output is radiative and the blast results from the expansion of the surrounding air as it absorbs the energy and heats up).

dus geen bronvermelding

Veranderd door Gerard, 02 november 2007 - 17:39

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 21:05

Geen bronvermelding maar met een letterlijke search van de eerste 6 woorden in Google heb je hem ook. Slechts 1 zoekresultaat en precies die pagina die je verwacht. Een quote is dus net zo verhullend als een link :P . Ik heb dit al vaker meegemaakt en bijna altijd leidt een quote tot een 1 op 1 zoekresultaat.

Ik vind dat we hier niet zo paranoia moeten omgaan met dit soort informatie. Ik had die pagina binnen 30 seconden al te pakken en iemand anders dus ook als die dat wil.

De gemiddelde k3wl heeft de chemicalien, benodigd voor synthese van dit soort stoffen toch niet in huis.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 november 2007 - 21:33

Klopt helemaal, maar ik heb hem ook gevonden zonder al te veel moeite, maar omdat de forumregels nu eenmaal zeggen dat we deze zaken niet op dit forum behandelen heb ik het gewoon weggehaald.

Zou je het beter vinden om bij deze zaken wel de link te plaatsen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 23:18

Zelf vind ik dat we niet al te strak moeten zijn in informatieverschaffing. Die informatie wordt toch wel gevonden. Uiteraard pleit ik niet voor posten van links naar complete handleidingen voor het maken van heupgordelbommen of pijpbommen, maar een synthese van een bepaalde stof, die explosieve eigenschappen heeft zie ik niet als een probleem.

Er is een groot verschil tussen synthese van een paar gram van een explosief stofje en de daadwerkelijke constructie van een bom. De mechanische constructie van de bom en de constructie van een bruikbaar en voorspelbaar ontstekingsmechanisme is echt een verhaal apart. Dat moeten we dus niet gaan beschrijven, maar om nou een heel stuk chemie te demoniseren, alleen vanwege angst voor misbruik vind ik zelf gewoon jammer.

Maar uiteindelijk beslissen de moderators. Ik zal geen links naar sites posten, zoals jij hebt gevonden, zonder toestemming van de moderators van deze site.

Veranderd door woelen, 02 november 2007 - 23:19

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 17:06

Ik wil alleen maar de concentratie ijzer bepalen mbv de AAS en dan de acetyleenvlam. Iemand wees me op de msds van acetyleen waar slaggevoelige verbinding werd vernoemd. Vandaar mijn vraag hoe dat dan werkte met koper.

Edit

Het punt is er zit een koppeling met koperkleur. Waarschijnlijk is het messing, want puur koper is te zacht. Ik weet dus echter niet wat voor soort messing. Lijkt me dat bij de installatie van het apparaat de service engineer hier rekening mee heeft gehouden, maar dat weet ik verder niet.

Veranderd door rage against the machine, 04 november 2007 - 17:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures