Springen naar inhoud

berekenen oplosbaarheid en dampdruk

• Log in om te kunnen reageren

kanipox

kanipox

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:07

hoi

ik wil de concentratie tolueen in de lucht boven een (tolueen-water)oplossing berekenen. Hiervoor gebruik ik de (dimensieloze) henrycoŽfficiŽnt.

de henrycoŽfficiŽnt is afhankelijk van de temperatuur en word gedefinieerd als de dampdruk van een stof bij temperatuur T / oplosbaarheid van een stof bij die temperatuur.

Ik heb al gevonden hoe ik de dampdruk voor verschillende temperaturen kan uitrekenen. Maar hoe bereken ik de oplosbaarheid(van tolueen) bij een bepaalde temperatuur?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:47

de henrycoŽfficiŽnt is afhankelijk van de temperatuur en word gedefinieerd als de dampdruk van een stof bij temperatuur T / oplosbaarheid van een stof bij die temperatuur.

Als je de HenrycoŽfficiŽnt bij T weet en je weet de dampdruk bij T, kun je dan de oplosbaarheid met de door jou gegeven definitie niet uitrekenen?

kanipox

kanipox

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 11:54

in de literatuur vind ik gegevens terug bij 20 įC en ik werk bij 25 į

Het zal niet veel verschillen maar er moet toch een methode bestaan?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2007 - 12:04

Heb je hier iets aan. Een beetje naar onder staat een formule voor de temperatuurafhankelijkheid van de Henry coŽfficiŽnt.

Overigens geldt de wet van Henry voor opgeloste gassen in vloeistoffen. Eigenlijk is tolueen geen gas. Het is dus sowieso een benadering wat je wilt berekenen.

kanipox

kanipox

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2007 - 13:04

ok bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures