staal bewerken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

staal bewerken

Ik ben aan mijn Masterproef bezig en ik ga werken met staal rond de klimaatsverandering, gebaseerd op foto's van het aardoppervlak.

Ik wil graag kleur aanbrengen op staal. Ik wil graag het corrosieproces beïnvloeden, versterken, proberen te contoleren. Ook zou ik graag patines aanbrengen op staalplaat, zowel chemische als natuurlijk.

Technieken als etsen, zeefdrukken, enz. wil ik ook graag proberen op staal.

Ik denk niet aan Roestvrij staal, maar eerder aan staal dat nog niet bewerkt is en heel gevoelig is voor veroudering/klimaat.

Ik zoek dus een plaats waar ik deze informatie kan krijgen. Ik zoek iemand die hier iets over weet en mij kan vertellen welke producten ik nodig heb, waar ik ze kan krijgen, enz.

Ook als er iemand is die meer weet over staal of omtrent dit materiaal mij meer informatie kan geven.

Hoe meer informatie, sites, adressen, ... ik krijg, hoe beter. Ik heb dringend hulp hierover nodig.

Wie kan mij helpen?

Katrien

Berichten: 1.379

Re: staal bewerken

U moet zoeken naar cortenstaal. Ook bekend als weervast staal of weathering steel. Door een bepaalde samenstelling te kiezen vormt zich een harde, bruine oxydelaag die het onderliggende metaal tegen corrosie beschermt.

De toepassing vind je vooral in de kunst en in de architectuur. Metaalplastieken die buiten staan worden soms van cortenstaal gemaakt. Maar soms ook gehele gevelelementen.

Een probleem vormt de afvoer van regenwater. Als daarbij spoorvorming optreedt is dat nogal ontsierend. Niet alleen voor het kunstvoorwerp zelf maar ook voor de onderliggende materialen. Die worden dan bruin door het ijzeroxyde.

Roestvast staal wordt eveneens door een natuurlijke oxydelaag beschermd. Maar die is zo dun dat die laag onzichtbaar blijft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer