[scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

[scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en heb een toch wel redelijk stom chemievraagje m.b.t. zuur-base-reacties. :oops:

Ik heb (zogenaamd) de beschikking over de volgende oplossingen: KCN-opl. + HCl-opl.

KCN-opl: K+ + CN-

HCl-opl: H3O+ + Cl-

Nu zal het sterkste zuur reageren met de sterkste base:

CN- + H3O+ --> HCN + H2O

Nu is gegeven dat CN- in OVERMAAT aanwezig is (ten opzichte van H3O+).

Dit betekent dus dat aan het einde van de bovenstaande reactie in de oplossing aanwezig is: CN- (deze is in overmaat) en HCN (deze is gevormd).

Aangezien geen H3O+ meer aanwezig is (deze was in ondermaat aanwezig) zal of CN- of HCN (of misschien wel beiden?) verder reageren met water (H2O). Hoe kan ik nu bepalen welke reactie er verder zal gaan plaatsvinden (met H2O)?

Volgens het antwoordenmodel gaat de volgende reactie verder:

HCN + H2O <--> CN- + H3O+

Maar waarom niet deze reactie?

CN- + H2O <--> HCN + OH-

Verder is bekend dat de pKA van NH4+ 9,25 bedraagt.

Ik ben niet slecht in zuur-base-reacties, maar het is toch weer een tijdje geleden en ik zie het gewoon even niet op dit moment. Ik schaam me diep. :oops:

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

Water zit al in de Ka meegenomen, dus dat schrijf je niet meer uit. Je beide reacties zijn dus het zelfde. De Ka beschrijft de deprotonatie, dus volgens confentie schrijf je het op de 2e manier. Maargoed het is een evenwicht, je hebt pijlen op en neer.....

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

Bedankt voor je antwoord! ;)

In de 1e reactie (die van het antwoordenmodel) reageert HCN als zuur, in de 2e reactie reageert CN- als base.

Het was dus de bedoeling om de uiteindelijke pH te berekenen na samenvoeging van de twee oplossingen.

Zou ik volgens jou dan ook gewoon de tweede reactie kunnen schrijven/gebruiken en m.b.v. de Kb de OH--concentratie kunnen bepalen (met welke vervolgens de pOH en dus de pH bepaald kan worden)? Levert dat hetzelfde op als dat ik de pH zou uitrekenen aan de hand van de H3O+-concentratie in reactie 1?

Hmm. Ik heb niet echt het gevoel dat ik snap dat 'beide reacties hetzelfde zijn'. :oops: Het begint wel langzamerhand te komen...

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

Het is een evenwichts reactie. Je kunt dus door de pH te varieren het evenwicht rechts of links laten liggen.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Zuur-base: doorreactie na al gereageerd te hebben

OK! Heb de pH nu op twee manieren uitgerekend: één keer m.b.v. de eerste reactie en één keer aan de hand van de tweede reactie. Kom nu bij beiden op hetzelfde antwoord uit. :)

Bedankt!

Reageer