extractie van aflatoxine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 120

extractie van aflatoxine

Voor een werkstuk op school zou ik moeten weten hoe aflatoxines te extraheren zijn uit voedingswaren. Ik heb al gelezen dat dit zou gebeuren met chloroform (meerbepaald polaire organische solventen). Is er iemand die weet waarom er juist chloroform gebruikt wordt en waarom dit hiermee geëxtraheerd wordt? Worden enkel de aflatoxines geëxtraheerd, of komen er nog heel wat andere stoffen mee?

Alvast bedankt!

Berichten: 129

Re: extractie van aflatoxine

Het extractiemiddel hangt af van de eigenschappen van de te extraheren stof. Polaire verbindingen extraheer je met een polair solvent, apolaire met een apolair solvent.

Zoek eens op hoe aflatoxine eruit ziet en of het polair of apolair is.

En je extraheert idd niet één enkele stof, maar alle verbindingen die min of meer oplosbaar zijn in het gebruikte solvent. Daarom gebeurt er na de extractie nog vaak een opzuivering.

Berichten: 120

Re: extractie van aflatoxine

Aflatoxine is inderdaad een polaire verbinding, maar wat ik me af vraag is waarom chloroform gebruikt wordt (naar het schijnt ook een veelgebruikt oplosmiddel bij NMR-spectroscopie), aangezien dit toch vrij toxisch is. Heeft dit bepaalde eigenschappen die de extractie bevorderen? Waarom kan niet gewoon water gebruikt worden? Kan dit zijn omdat water anorganisch is en chloroform organisch? Hoe weet je wanneer iets oplosbaar is in iets organisch? Organisch in organisch en anorganisch in anorganisch? Of is het niet zo simplistisch?

Berichten: 5

Re: extractie van aflatoxine

Bij ons in het bedrijf wordt de extractie gedaan met een oplossing van methanol en HPLC water in de verhouding 7:3. Dit is tevens de werkwijze zoals deze staat vernoemd in de ISO 16050

Berichten: 2.399

Re: extractie van aflatoxine

Aflatoxine is inderdaad een polaire verbinding, maar wat ik me af vraag is waarom chloroform gebruikt wordt (naar het schijnt ook een veelgebruikt oplosmiddel bij NMR-spectroscopie), aangezien dit toch vrij toxisch is. Heeft dit bepaalde eigenschappen die de extractie bevorderen? Waarom kan niet gewoon water gebruikt worden? Kan dit zijn omdat water anorganisch is en chloroform organisch? Hoe weet je wanneer iets oplosbaar is in iets organisch? Organisch in organisch en anorganisch in anorganisch? Of is het niet zo simplistisch?
Je zou ook andere oplosmiddelen kunnen gebruiken. Maargoed je wilt een oplosmiddel dat niet met water mixt. Dit is punt nummer 1 in het algemeen, dan kun je gewoon een scheitrechter gebruiken.

Je vraag, hoe weet je wanneer iets op losbaar is in iets organisch?

Dat kun je schatten door naar fysische eigenschappen van zowel oplosmiddel als analiet te kijken. Dit houdt in dat je door bijvoorbeeld gaat kijken naar polariteit of de mogelijkheid tot waterstof brug vorming etc. Je kunt ook octanol/water coefficienten opzoeken die vaak wel bekend zijn.

Voordeel van een aprotisch niet polair oplosmidden is dat het makkelijk verdampt. Je kunt je aflatoxine dus makkelijk terug krijgen in de pure vorm, of concentreren voor een analyse techniek. Zelfs als je extractie niet 100% is, of ideaal, kun je gewoon meerdere keren extraheren.

It is all a game, er zijn vaak meerdere wegen naar Rome in dit geval.

Berichten: 2.399

Re: extractie van aflatoxine

Marina schreef: Het extractiemiddel hangt af van de eigenschappen van de te extraheren stof. Polaire verbindingen extraheer je met een polair solvent, apolaire met een apolair solvent.

Zoek eens op hoe aflatoxine eruit ziet en of het polair of apolair is.

En je extraheert idd niet één enkele stof, maar alle verbindingen die min of meer oplosbaar zijn in het gebruikte solvent. Daarom gebeurt er na de extractie nog vaak een opzuivering.
Hier heeft Marina gelijk in, maar realiseer je wel dat polair en apolair geen binaire principes zijn. Ook als je maar 10% extraheert per extractie, kun je het gewoon meerdere keren herhalen en zo het evenwicht af laten lopen en zelfs hoge rendementen behalen.

Het draait ook niet helemaal om oplosbaarheid, maar om de partitie coefficient van je analiet.

Berichten: 62

Re: extractie van aflatoxine

De methode die wij gebruiken is dezelfde als collega laboratoria (in rotterdam) gebruiken en dat is ACN/H2O in de verhouding 80:20. Chloroform heeft als nadeel dat je deze eerst zal moeten indampen dan moeten opnemen in je eluens alvorens je deze kan prikken op de HPLC.

Berichten: 120

Re: extractie van aflatoxine

Als ik het goed begrijp kwantificeren beaker en paulus aflatoxines uit voedingswaren in het labo. Hoe doen jullie dit precies? Wordt dit enkel gedaan met HPLC? Kan je HPLC gebruiken voor alle voeding? Hoe breng je dit dan in oplossing (daarom wou ik eerst een extractie uitvoeren)?

Waar vind ik de werkwijze uit ISO 16050 ergens terug?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: extractie van aflatoxine

Waar vind ik de werkwijze uit ISO 16050 ergens terug?


De tekst van ISO-normen vind je niet op internet. Misschien dat iemand hem je kan mailen (ofschoon dit eigenlijk niet is toegestaan). Anders kun je hem bestellen bij het NEN in Delft. Meestal kosten normen een paar tientjes.

Berichten: 62

Re: extractie van aflatoxine

De extractie is erg simpel: 10 gram product extraheren met 60 ml ACN/H20 (3 min met een ultra turrax of 2 uur roeren in een erlenmeyer). 4 x verdunnen met water en dit prikken op een de HPLC-UV (FLD detectie is het beste).

Er komt eventueel nog een extra opzuiveringsstap bij maar ik denk niet dat jullie deze op school hebben, dit zijn nl. immunoaffiniteits kolommetjes. Deze zuiveren de aflatoxine van de matrix, waardoor ze beter te detecteren zijn.

Aflatoxinen analyses worden naar mijn weten alleen met de HPLC bepaald, dit in verband met het feit dat je ze bij een GC analyse eerst zult moeten derivatiseren om ze vluchtig te maken. Dit is vrij omslachtig om uit te voeren, dus vandaar dat er in het algemeen HPLC wordt gebruikt met een UV-,FLD- of MS-detector.

Reageer