alcoholbepaling met kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

alcoholbepaling met kleurstoffen

Ik zoek een gemakkelijke methode om het alcoholpercentage te bepalen in een water alcohol mengsel. Ik had het volgende bedacht: Het monster word gemengt met twee kleurstoffen waarvan de ene oplosbaar is in water en niet in alcohol en de andere oplosbaar in alcohol en niet in water. De kleur zou dan variëren volgens het alcoholpercentage. Het probleem is dat ik over kleurstoffen zelf wel veel kan vinden maar niet in wat ze oplossen. Mocht er iemand toevallig weten waar ik het kan opzoeken dan zal ik zeer gelukkig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: alcoholbepaling met kleurstoffen

Is het één alcohol dat in het water zit?

Als het ethanol is, waarom meet je dan niet eenvoudig de soortelijke massa m.b.v. een hydrometer? Er zijn tabellen waarmee je van de s.m. direct het alcoholpercentage kunt aflezen.

Berichten: 21

Re: alcoholbepaling met kleurstoffen

Er zijn wel hydro meters die het percentage ethanol meten maar die hebben toch een hoeveelheid van 250 ml nodig en ik zou graag het percentage kunnen bepalen in een hoeveelheid van ongeveer 5 a10 ml.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: alcoholbepaling met kleurstoffen

Ik kan je met die kleurstoffen niet helpen. Eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zo zitten, maar goed..., ik ben ook niet alwetend.

Ik meet het alcoholpercentage in mijn zelf gemaakte wijn met een Oechsle-meter.

Dat is een capillairtje dat je in de vloeistof houdt. Vinger op de bovenkant en het capillairtje eruit halen. Dan vinger loslaten; de vloeistof loopt er nu aan de onderkant uit, maar niet volledig. Door de capillaire werking blijft het niveau ergens hangen. Dat niveau wordt bepaald door het percentage alcohol. Hoe meer alcohol, hoe lager het niveau zakt.

Op het capillairtje staat een schaalverdelinkje, waarmee je het percentage alcohol kunt aflezen. Die van mij loopt van 0 tot 25 %, verdeeld in 1%.

Het ding kostte me 8 euro en het kost nul vloeistof...

Berichten: 365

Re: alcoholbepaling met kleurstoffen

je kan verdunnen en een kleine pyknometer gebruiken.

Reageer