AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 156

AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Ik kwam op wikipedia een stukje tegen waarin werd uitgelegd dat je m.b.v salpeterzuur en zilver zilvernitraat kan maken.
"Wikipedia" schreef:Zilvernitraat (AgNO3) ontstaat wanneer zilver opgelost wordt in salpeterzuur (HNO3).

3 Ag (s) + 4HNO3 (aq) → 3 AgNO3 (aq) + 2 H2O (l) + NO (g)
Mijn idee is om een een aantal velletjes "bladzilver" in salpeterzuur op te lossen, en het vervolgens in te dampen. Het water verdwijnt dan, en ik houd het AgNO3 over.

-> Waar moet ik op letten met het oog op veiligheid?

-> Zal het lukken?

-> Is hetgeen wat achterblijft na het indampen geschikt om mee te verzilveren?

-> Aan welke eisen zou het salpeterzuur moeten voldoen?

Alvast bedankt dat je me wilt helpen :D .

Link van wikipedia: Wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Nou, NO is bijvoorbeeld giftig. Ik zou je aanraden die proef buiten te doen als er wind staat.

Is het puur zilver wat je hebt? Zo niet, verwacht dan verontreinigingen.

Je zou een tamelijk geconcentreerde vorm val salpeterzuur moeten hebben.

Je zou hiermee denk ik anonisch kunnen verzliveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Wat betreft de veiligheid moet ik dus oppassen met NO en het salpeterzuur. Er ontstaan dus geen brandgevaarlijke / ontplofbare stoffen.

Wanneer ik echt puur bladzilver zou hebben, krijg ik natuurlijk dus ook puur AgNO3. Kan ik hiermee tin verzilveren? Is salpeterzuur van 0.1M genoeg?

:D

Berichten: 73

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Volgens mij heb je toch wel +50% nodig...

Maar ja: dit is tegenwoordig zelfs voor particulieren online al te verkrijgen, dus dat zal niet zo'n probleem moeten zijn.

En als je eenmaal bezig bent, het beste ook verwarmen tot zo'n 60 graden ofzo, anders kan 't lang duren :P

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Volgens mij heb je toch wel +50% nodig
Hoeveel Molair is 50%salpeterzuur dan kan ik namelijk ook de pH berekenen.

Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Eigenlijk wel prachtig dat je het kan maken en dan wel zo makkelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

De pH daarvan kan ik je zo wel schatten, die zit rond de 0

Berichten: 3.145

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Als jij 0.1 M salpterzuur gebruikt, dan gebeurt er helemaal niets. Je moet inderdaad zo'n 50% zuur hebben. Dat heeft een concentratie van pakweg 10 M. De pH zal ergens tussen -1 en 0 liggen (voor zover je nog van pH kunt spreken bij dit soort hoge concentraties, eigenlijk zit je al zo'n beetje buiten het zinvolle werkgebied voor het gebruik van dit concept).

Als je bladzilver hebt hoef je niet te verwarmen. Bladzilver is erg dun en is in no-time opgelost. Ik heb wel twijfels over de hoeveelheid zilver die je hebt. Bladzilver is echt heel dun en je hebt dus maar heel weinig zilver. Ik schat hooguit enkele tientallen milligram, tenzij jij erg veel bladzilver gaat oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

En concentratie van 10M... Waar kan ik dat kopen? Gewoon bij een bouwzaak?

En stel, ik heb 2 velletjes zilver nodig om het oppervlak mee te bedekken. Ik los dan ook 2 velletjes op, dan zou de hoeveelheid AgNO3 die ik krijg genoeg moeten zijn om er weer 2 vellen uit te halen. Of sla ik een paar stappen over?

Berichten: 3.145

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Redelijk geconcentreerd salpeterzuur is online te bestellen bij diverse leveranciers. Zoek maar eens op Internet op salpeterzuur 53%, dan komen er meerdere leveranciers naar voren. Een voorbeeldje:

http://www.drogisterij.net/Chempropack_ten...84d09677ec19686

Deze levert ook aan particulieren. Locaal kun je het misschien ook kopen bij een drogist, dat scheelt je dan portokosten, maar het aantal drogisterijen die dit op voorraad heeft staan is niet zo heel groot. Probeer een ouderwetse drogist, dus niet een Etos of Kruidvat.

Bij je tweede vraag moet ik helaas een negatief antwoord geven. Als jij het zilver weer als spiegel/vel wilt halen uit de oplossing, dan zal het je behoorlijk tegenvallen om alles er weer uit te halen. Met het afnemen van de concentratie gaat het steeds langzamer. Met twee van die bladvelletjes heb ik sowieso mijn bedenkingen, het lijkt me zo weinig, dat je oplossing wel heel slap wordt.

------------------------------------------

Mijn vraag is, waarom wil je zilvernitraat? Om een spiegel mee te maken? Volgens mij kun je het beter gewoon kopen. Aan salpeterzuur + porto ben je al zo'n EUR 20 kwijt, je moet je bladzilver nog rekenen, plus alle tijd, moeite en risico. Salpeterzuur 53% is geen lekker goedje in de hand van iemand die (vrijwel) geen chemie-ervaring heeft.

Zilvernitraat kun je ook gewoon kopen. Niet heel goedkoop, maar al met al toch weinig duurder dan wat ik hierboven uitrekende. Bij www.silex.nl is het te koop, 50 gram voor zo'n 30 tot 35 euro, inclusief porto. Niet echt goedkoop, maar dan heb je ook een hele hoop, waar je echt veel mee kunt. Ga naar die site, klik op "verder" en kijk dan bij "grondstoffen". Let wel op met zilvernitraat. Het is behoorlijk corrosief en geeft intens zwarte vlekken op je huid. Zeer gevaarlijk voor de ogen. Je bent gewaarschuwd, verdiep je eerst in de risico's van werken met deze stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

AgNO3(s) + H2O(l) => H2O(l) + Ag(aq) + NO3(aq)

169,91g AgNO3 geeft dus 107,9g zilver.

Met 50 gram krijg ik dus 31,75g. Klopt dat?

Die massa heeft een volume van 3.0238cm3.

Verder moet ik sowieso zuiver water gebruiken, en gelijkstroom.

En ik wil overigens geen spiegel maken, maar een stukje tin verzilveren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het Ag blijft plakken aan het zilver of moet ik eerst een ander metaal erop (koper bijv) doen, en dan pas het zilver? Hoe dik moet de laag ongeveer zijn...

Berichten: 3.145

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

Die berekening van jou klopt. Uit 50 gram zilvernitraat krijg je (maximaal) 31,75 gram zilver. Snap je hoe je dat uitrekent? Jij gebruikt nu natuurlijk die verhouding die je al had, maar je kunt het ook berekenen zonder dat je een andere verhouding hebt.

Of zilver goed aan tin hecht weet ik niet. In ieder geval moet je je tin-oppervlak heel goed schoonmaken (ontvetten en beslist niet meer aanraken met je handen na het ontvetten) en dat onderdompelen in het zilverbad. Ik kan me voorstellen dat zelfs zonder gelijkstroom je al zilver op het tin kunt afzetten. Zilver is namelijk veel edeler dan zilver.

Voor dit soort specifieke metaal/electrochemie-kennis zou ik echter graag zien dat hzeil even bijspringt ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: AgNO3 zelf maken m.b.v salpeterzuur en zilver

jahoor, ik begrijp hoe ik dat uitreken. Sterker nog: ik heb het zelf uitgerekend en ook die verhoudingen gemaakt. Questie van relatieve atoommassa`s optellen per molecuul. Lekker simpel :D .

Ook lijkt het mij dat je vrij veel volt tussen de elektroden moet hebben en gelijkstroom. Maar ik weet niet of het wel blijft plakken, en hoe het laagje eruit komt te zien. Valt het er bij een klein tikje al vanaf, of moet je echt je best ervoor doen? En is het mooi gelijkmatig verdeeld ook in de kieren? Misschien is de laatste vraag meer iets voor een juwelier.

Reageer