[scheikunde] Oefening gasreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Oefening gasreacties

Onlangs hadden we een "permanente evaluatie" voor verschillende vakken, waaronder chemie. Ik had 3 vd 4 vragen juist maar over die laatste is een beetje discussie ontstaan met de prof... Hierbij post ik de exacte opgave zoals wij ze kregen.

Ik ga mijn werkwijze niet uitleggen om zeker niemand op het verkeerde spoor te zetten. Ik zou gewoon graag willen weten wat jullie met 100% zekerheid zouden aankruisen, en liefst ook waarom.

Ammoniakgas kan geïnjecteerd worden in de uitlaatgasstroom van een koolverbrandingskrachtcentrale om de uitstoot van het luchtvervuilende stikstofmonoxide te verminderen. In de reactie die hierbij optreedt, reageert ammoniak met stikstofmonoxide in aanwezigheid van

zuurstof met vorming van stikstofgas en stoom. Veronderstel dat de krachtcentrale een gasstroom uitstoot van 335 liter/s bij 955 K en dat de partieeldruk van stikstofmonoxide in de uitlaatgasstroom 22.4 torr bedraagt. Welk gasdebiet (in liter/s) moet er in de uitlaatstroom geïnjecteerd worden indien het ammoniakgas aangevoerd wordt bij 755 torr en 298 K en het gebruikte gas een zuiverheid van 65.2% heeft?

a) 9.6 × 10-3 liter/s

b) 4.76 liter/s

c) 7.3 liter/s

d) 24.9 liter/s

Heel wel bedankt bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Je zult eerst moeten weten in welke verhouding je verschillende stoffen met elkaar reageren. Begin dus met het opzetten van de reactievergelijking.

Als je die hebt, moet je eerst weten hoeveel gas je wilt omzetten. Als je dat ook weet, kun je uit je reactievergelijking opmaken hoeveel ammoniakgas je nodig hebt.

Algemene tip: schrijf de aanpak stap-voor-stap op en vergeet niet bij elke stap eenheden neer te zetten!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Ik gebruik (en prof ook) de reactievergelijking 4 NH3 + 4 NO + 02 ==> 4N2 + 6 H2O maar het rare bij deze reactie is dat ze je ook kan schrijven als 4 NH3 + 2 NO + 2O2 ==> 3N2 + 6H2O (als je met deze laatste werkt kom je alleszins geen van de antwoorden uit).

Ik heb heel de oefening al zo'n twintig keer uitgewerkt en kom telkens op antwoord b, terwijl de prof antwoord c lijkt te verkiezen. Ik weet hoe je normaalgezien zo'n oefening moet aanpakken, gewoon aantal mol van NH3 en NO gelijk stellen in de pv=nRT vergelijking, toch? Ik zou gewoon graag willen weten wat jullie als antwoord zouden geven...veel maakt het nu wss toch niet meer uit, de test was 2 weken geleden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

...kan niemand mij helpen? Het is een simpel oefeningetje hoor, kan iemand gewoon ff uitrekenen en zeggen wat je uitkomt? Heel wel bedankt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Nope, dat is niet de manier van dit forum. Als het een eenvoudig sommetje is, dan doe je het zelf, zet het hier op het forum (met beredenering), en dan vertellen wij of je het goed gedaan hebt. Daar leer je meer van.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

is dat niet juist het probleem, dat er nergens iets fout is aan zijn methode, en dat hij daarom het hier niet wil zetten om niemand te misleiden?

als die drukken niet in torr stonden, zou ik heb misschien opgelost hebben :)

en wat zegt francoiseke ervan, wat doe je fout volgens haar?

3/4 is trouwens een mooie score Afbeelding

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Idd, zoals Kerckhof zegt...

Maar ik heb dus in de pV=nRT formule de twee hoeveelheden mol aan elkaar gelijk gesteld (voorlopig ervan uitgaande dat NH3 zuiver is), dan krijg je

(22,4 torr*335 l*298K) / (955K*755 torr)= 3.1 l (met die torr moet je niet inzitten, is gewoon de verhouding ervan die telt denk ik).

Als je die 3,1 l deelt door de zuiverheid, nl 0,652, krijg je mooi 4,76. Zij echter komt uit op 7,3 l wat betekent dat zij die 4,76 l nogmaals deelt door 0,652, waarom weet ik niet.

Haar uitleg is dat je zowel in de partieeldruk van NH3 als in de uiteindelijke hoeveelheid mol rekening moet houden met die zuiverheid, maar dat lijkt me niet erg logisch... Iemand?

En, indien ik juist ben, is er ergens één of ander chemisch gerechtshof waar ik mijn punt kan bekomen? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Haar uitleg is dat je zowel in de partieeldruk van NH3 als in de uiteindelijke hoeveelheid mol rekening moet houden met die zuiverheid
Daar zie ik ook de gedachte niet achter. Het gaat tocj om de partieeldruk van NH3 en niet om de partieeldruk van het NH3-aanleverende mengsel?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

misschien hééél belachelijt ik hier na 4 jaar nog op reageer,

maar als ge de volgende reactie vergelijking gebruikt:

8 NH3 + 6 NO + 3 O2 ---> 7 N2 + 12 H2O

dan komt ge wel op 7,3 L/s; op u antwoord C dus !

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Oefening gasreacties

Ja of:

12 NH3 + 16 NO + O2 -----> 14 N2 + 18 H2O

Bij deze opgave moet de reactievergelijking gegeven zijn anders is de opgave niet op te lossen.

Reageer