Vitamine B6 en B12

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 71

Vitamine B6 en B12

Ik ben op zoek naar een artikel ivm vitamine B6 en B12 in plasma/urine, met welke spectrofotometrische techniek moet ik dit nagaan vit b6 enb 12 controleren in plasma/urine ? ik heb gevonden met een HPLC , klopt dit ? welke staalvoorbereiding is dan nodig? hoe ga ik dit aanpakken ? Ik heb ook een situatieschets van een halve pagina waarbij ik dus vitamine b6 en b12 zou moeten bepalen in urine/plasma, waarvoor is dit relevant ??

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 15

Re: Vitamine B6 en B12

hey

misschien helpt deze link je meer op weg

http://www.europeanlaboratory.nl/?p_id=8004

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

dank je wel voor de info, maar deze is weinig relevant voor de bespreking , toch bedankt !!

Re: Vitamine B6 en B12

Veel informatie over vitamines

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/vitaminen.html

Aanvulling

Selecteren produkte in de menubalk

Selecteren HPLC-Applikationen

Selcteren Vitamin B6 (Pyridoxal-5-Phosphat)

Selecteren PDF Arbeitsanleitung

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

Die info over vitamines had ik al gevonden maar nu is de vraag hoe ik vitamine B6 en B12 in plasma/urine ga bepalen , welke staalvoorbereiding is nodig ? en welke spectrofotometrische methode ga ik hier voor gebruiken, ik zal zoiezo de vitamines uit de urine moeten extraheren hoe moet ik dat doen ? ?

Re: Vitamine B6 en B12

Ik heb in de litteratuur zitten zoeken naar een spectrofotometrische methode maar eigelijk zie je allerlei technieken RIA,HPLC, ELISA in diverse varianten detectie zoals chemiluminisentie, fluorisentie, enz.

het enigste wat heb gevonden voor de B12 is dit artikel maar ik denk niet dat het werkt want het is nooit geciteerd.

INDIRECT SPECTROPHOTOMETRIC DETERMINATION OF VITAMIN-B12 USING 3-(2-PYRIDYL)-5,6-DIPHENYL-1,2,4-TRIAZINE-COBALT COMPLEX-FORMATION

Author(s): SAKAI T, OHNO N, SASAKI H

Source: BUNSEKI KAGAKU 40 (6): 305-308 JUN 1991

Taal Japans

Abstract: A sensitive spectrophotometric determination of vitamin B12 (V.B12) in complexing vitamin preparations is proposed. Since V.B12 contained cobalt, it is possible to use cobalt for the V.B12 assay. Cobalt reacts with 3-(2-pyridyl)-5,6-diphenyl-1,2,4-triazine (PDT) to form a cationic chelate ion and the complex can be extracted into 1,2-dichloroethane with tetrabromophenolphthalein ethyl ester (TBPE) at pH 9.0. The composition of the ternary complex is assumed to be Co(PDT)3(TBPE)2. A predetermined amount of V.B12 (0.1 approximately 3 mg) was heated at 200-degrees-C for 2 h with 20 ml of nitric acid. After adding 10 ml of nitric acid and 2 ml of perchloric acid, the mixture was evaporated to dryness. The residue was dissolved in 30 ml of 1 M hydrochloric acid by heating and diluted to 50 ml with distilled water. The required volume of the sample solution containing 0.5 approximately 2.5-mu-g cobalt (10 approximately 60-mu-g V.B12) was transferred to a 50-ml volumetric flask. To this, 1 ml of 10(-4) M potassium periodate, 2% Tiron, 7.5 X 10(-3) M PDT, 10 ml of the borate-phosphate buffer (pH 9), and 1 ml of 1.35 X 10(-3) M TBPE, were added. It was then diluted to 50 ml with distilled water. The mixture was transferred to a separatory funnel and shaken for 5 min with 10 ml of 1,2-dichloroethane. The organic phase was centrifuged and the absorbance was measured at 610 nm against a reagent blank. Molar absorptivity was 134000 mol-1 cm-1 l, and relative standard deviation, 1.7% for ten determinations of 30 ng ml-1 cobalt. Fe(II) was tolerated up to 0.1-mu-g ml-1 (5-fold for cobalt) by addition of 2 X 10(-6) M potassium periodate and 0.04% Tiron and also Cu(II), 0.1-mu-g ml-1 by adding 0.2 M thiourea. This method can be applied to the indirect assay of V.B12 compounds such as cianocobalamin, hydroxocobalamin and mecobalamin in commercial preparations containing other vitamins.

Voor de B6 geldt hetzelfde geen spectrofotometrische methode te vinden, je zult dus iets van een Elisa moeten gebruiken en de beschikkinh hebben over een fluoro- of chemoluminisentiemeter

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

Bedankt voor de info en de tijd die je erinsteekt, maar ik denk dat ik een spectrofotometrische methode nodig heb om vitaminde b12 en b6 uit urine te halen , ik zal deze zoeizo eerst moeten extraheren en daarna moet ik denk ik HPLC gebruiken, dit heb ik in een artikel gevonden maar ik weet niet of het klopt ?

Re: Vitamine B6 en B12

Kun je eens beschrijven hoe die test in elkaar zit?

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

De bedoeling van de taak is dat ik zelf iets vind om vitamine b12 en b6 uit urine en of plasma te bepalen, de vragen zijn hoe doe ik dat ? Met welke spectrofotometrische methode ? Moet ik een voorbehandeling doen etc etc , ik moet daar artikels over vinden ....

Dit is de opdracht die ik gekregen heb.

Berichten: 516

Re: Vitamine B6 en B12

HPLC lijkt mij op zich nog wel een goede oplossing. Nu moet je maar eens gaan kijken of je molecule polair of apolair is. Dan kan je toch net iets meer te weten komen over welk de mobiele en stationaire fase van de HPLC moet zijn.

Qua detector heb je dan (denk ik) maar weinig keuze, of een UV-detector of een DAD. Dat zijn beiden spectrofotometrische detectoren, maar dan moet je zeker weten bij welke golflengte de vitamines licht absoberen...

Nog wat opzoekwerk aan dus...

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

volgens mij is vitamine b6 een base maar deze komt als zuur voor in de urine, dus mag ik ervan uit gaan dat t een zuur is ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_B#Te...sche_gegevens_5

Ik dacht dat de meeste farmaca basisch zijn,maar ik weet niet hoe het in de urine voorkomt ?

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

Hoe kan ik vitamine b 6 en b 12 uit urine extraheren ? komt vitamine b12 voor enkel in plasma voor en dus niet in urien ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine B6 en B12

Waarom zou dat nodig zijn? Kun je het niet zo door een HPLC leiden?. De makkelijkste manier zal een standaardadditiemethode zijn.

Berichten: 71

Re: Vitamine B6 en B12

dus ik voeg aan alle stalen gewoon een bekende concentratie vitamine b6 toe of bij de bepaling van vitamine b12 , bekende concentratie vitamine b6 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine B6 en B12

Eerst meten zonder de toevoeging (dit is tevens een "blanco"), en dan een lineaire ijklijn maken door bijvoorbeeld 5, 10, 15 en 20 mmol aan de stalen toe te voegen. Probeer hierbij wel zo goed mogelijk de pH van urine te behouden door de standaardopl te bufferen op de pH van urine.

Reageer