Springen naar inhoud

verbindingsklasse van methyleen cyclobutaan

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 21:14

Tijdens het zoeken naar isomeren in de les kwam ik methyleen cyclobutaan tegen. (Ik weet niet of dit de juiste naam is voor deze stof).
Maar mijn vraag is nu is deze stof een cycloalkeen of iets anders? Mijn lerares beweerde dat dit geen cycloalkeen was maar wat het wel was wist ze niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 21:41

methyleen cyclobutaan zou ik tekenen als een 4 voudige koolstof ring met een dubbel gebonden methyl groep aan 1 van de posities. Er zit dus geen dubbele binding in de ring. Bij een cycloalkeen zit er een dubbele binding in de ring. Kijk eens naar je naam, je noemt cyclobutaan => verwijzing naar een cycloalkaan niet?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 20:32

Ja dan heeft ze volledig gelijk. maar tot welke verbindingsklasse hoort deze stof dan? :) of is dit een gemengde?

Een alkenische cycloalkaan :D :P

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2007 - 21:52

Mooi gevonden :) , maar ik zou toch gaan voor de benaming exocyclisch alkeen. Hiermee geef je aan dat er een metyleengroep op een cyclisch alkaan (of andere ringstructuur) zit. Wanneer de tweevoudige binding in de ring zelf zit (zoals bij cyclobuteen), dan noem je dat een endocyclisch alkeen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2007 - 19:38

Ok bedankt :) weer iets bijgeleerd. :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures