labjournaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 365

labjournaal

Ik ben op dit moment bezig aan een cursus om pedagogisch didactisch bekwaam te worden voor de bve. Ik werk nu als instructeur en loop dus voornamelijk tegen zaken aan bij het practicum.

Op dit moment hebben wij een student die dermate dyslectisch is dat ik zijn labjournaal niet kan beoordelen. Ik speel met de gedachte om als studieopdracht te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van een digitaal labjournaal. Dit betekent wel dat hij een laptop mee moet gaan nemen naar school.

zelf zit ik eraan te denken een sjabloon te ontwikkellen in excel waarbij blad 1 de linkerpagina van een labjournaal wordt. blad 2 de rechter en waar op blad drie alvast een grafiek staat met daarnaast een aanpasbare tabel

maar wellicht zijn er al mensen die een dergelijk labjournaal hebben en dit met mij willen delen.

datgene waar ik het meeste mee zit is dat we een afspraak hebben dat er in een labjournaal wel doorhalingen maar geen wijzigingen mogen wezen. Zou het niet erg verleidlijk wezen om met een digitaal labjournaal te frouderen? En hoe is dit te voorkomen?

groetjes Ellen

Berichten: 161

Re: labjournaal

In Excel kun je een werkblad geheel of gedeeltelijk beveiligen met een paswoord, maar dat zou een hoop gedoe zijn als manier om overschrijven te voorkomen (wijzigbaar gebied iedere keer aanpassen).

Er zijn digitale logboek systemen (e-Shiftlogs) enzo maar die zijn allemaal vrij prijzig en ook niet bepaald makkelijk in het gebruik (op maat maken en zo). Over de écht zware systemen (zoals PVS) zal ik het maar helemaal niet hebben.

Ik begrijp niet helemaal wat je probleem is, wat heeft woordblindheid te maken met de beoordeelbaarheid van een labjournaal? Heb zelf een collega met een handschrift dat verder niemand kan lezen, dus ik kan me er wel íets bij voorstellen!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: labjournaal

Eigenlijk is het enige wat je nodig hebt een 'plugin' voor Word (of een andere tekstverwerker) waarbij het verwijderen van tekst onmogelijk wordt gemaakt en je alleen tekst kan doorhalen.

Helaas kan je dan alsnog je gehele verslaggeving ergens anders eerst typen en vervolgens direct in de 'beveiligde' tekstverwerker plakken.

Ik denk dat het verstandiger is om hem/haar tijd te laten steken in het verbeteren van de manier van rapporteren dan investeren in een duur of vrij gemakkelijk te frauderen systeem.

Berichten: 740

Re: labjournaal

spelfouten e.d. maken toch niet uit? Als er goed gerapporteerd is lijkt mij dat gewoon voldoende, mijn labjournaal is ook lastig te lezen voor anderen, zolang ik zelf maar begrijp wat en hoe ik iets gedaan heb...

Berichten: 516

Re: labjournaal

Nou, bij ons in het labo is het zo simpel niet. Je labojournaal moet zo gedetailleerd zijn dat stel je ziek bent, iemand anders jouw proef kan overnemen. Dan moet het labojournaal wel duidelijk een leesbaar zijn voor andere mensen...

Ik betwijfel of Exell wel een goede oplossing is voor jou. Die persoon is dyslectisch en zou veel meer hebben aan alles in Word te typen, dan kan hij over een spellingscorrector beschikken. Dat zal jou ook al veel helpen met het verslag duidelijk te kunnen lezen. En in Exell staat geen spellingscorrector. Ook ja, er kunnen veranderingen gedaan worden, maar die zou je bijvoorbeeld al kunnen opvangen door te zeggen dat hij na elk labo zijn ding moet opslaan onder een andere naam. dan kan jij controlleren dat er niets veranderd is, door de datum van laatste wijzigingen na te kijken bij de documenteigenschappen.

Maar persoonlijk denk ik dat die student daar niet zoveel misbruik van gaat maken. Hij zal je waarschijnlijk al heel dankbaar zijn dat hij het op een pc mag maken, wat voor hem ook veel makkelijker is... Misschien is een beetje wederzijds vertrouwen hier op zijn plaats??? (ik ken natuurlijk het karakter van uw student niet)

Berichten: 365

Re: labjournaal

ik heb geen probleem met de spellingsfouten maar echt met de onleesbaarheid. de leerling mag bij toetsen ed ook een pc gebruiken overigens ivm onleesbaarheid van zijn handschrift.

overigens is het wel fijn als je r en s zinnen in een labjournaal kan lezen als er iets op doet...

ik denk dat ik maar ga voor een invulblad of zo dat hij dan moet inleveren naar afloop

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: labjournaal

Is het geen idee om de student het labjournaal bij te laten houden op de pc (in word of zo). Wanneer je na iedere dag het resultaat uitprint en in het labjournaal plakt, dan heb je een gemakkelijke oplossing waarmee frauderen lastig wordt. Je zou eventueel ook de ingeplakte printjes kunnen paraferen om de kans op wijzigingen achteraf nog verder te verkleinen.

Berichten: 89

Re: labjournaal

Is het geen idee om de student het labjournaal bij te laten houden op de pc (in word of zo). Wanneer je na iedere dag het resultaat uitprint en in het labjournaal plakt, dan heb je een gemakkelijke oplossing waarmee frauderen lastig wordt. Je zou eventueel ook de ingeplakte printjes kunnen paraferen om de kans op wijzigingen achteraf nog verder te verkleinen.
Dit werkt niet echt goed heb ik het idee. De student kan dan immers nog tijdens het bijhouden van het labjournaal dingen (achteraf) wijzigen, iets wat bij een labjournaal normaal gesproken niet de bedoeling is.

Berichten: 677

Re: labjournaal

Persoonlijk zie ik niet zo direct wat het probleem is.

Allereerst verwacht je van een onderzoeker (en dus ook van een student) dat hij/zij ethisch correct handelt, en dat veronderstelt ook dat er geen frauduleuze correcties achteraf gebeuren.

Verder is het zo dat er in een modern laboratorium in elk geval zeer veel data onmiddellijk digitaal geproduceerd worden: chromatogrammen, spectra, maar ook berekeningen in Excel. Het enige wat bij ons nog echt schriftelijk wordt genoteerd zijn de massa's die afgelezen worden van de balansen.

Een belangrijke controle voor onze studenten zijn de controles die moeten mee geanalyseerd worden, en waarvan wij weten welk de concentratie is, maar de studenten niet.

Als je echt volledig elektronisch wil werken, en bovendien elke fraude wil uitsluiten, dan bestaan er speciale, LIMS achtige paketten. Ik heb geen idee van de prijs, maar ik vermoed dat die zeer duur zijn. Bovendien moet elk toestel (dus ook de balansen) aangesloten zijn op dit systeem.

Verder moet je ook rekening houden met het feit dat data overschrijven (vb piekoppervlaktes in chomatografie van 7 of meer beduidende cijfer) ook fouten introduceert. Dus je kan je dan afvragen of het sop de kool nog waard is.

Verder: hoe vaak ga je effectief na of een student gefraudeerd heeft?

(Enkel maar mijn opinie, hoor)

Edit: typfoutjes

Berichten: 142

Re: labjournaal

....En in Exell staat geen spellingscorrector...
Jawel hoor!

Daarnaast bestaat er zowel in Word als in Excel de mogelijkheid om wijzigingen bij te houden. (In de versie die ik gebruik Extra-> Wijzigingen bijhouden -> Wijzigingen markeren).

Berichten: 365

Re: labjournaal

he dat is een mooi idee die wijzigingen bijhouden. uitgeschakeld? zonder meer fraude. Opslaan naar alles wat is genoteerd en uitprinten en opslaan. Ik denk dat dit een oplossing is. Verder kunnen de kant en klare grafieken uit de uvVis en Chromatogramen worden opgeslagen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: labjournaal

he dat is een mooi idee die wijzigingen bijhouden. uitgeschakeld? zonder meer fraude.
Dat kan je in Word 2003 en 2007 al forceren! Zie instructies hieronder:
To lock a document for track changes, follow these steps:

    * On the main menu bar, select Tools.

    * In the drop-down menu, select Protect Document.

    * In the Protect Document Task Pane, click the Allow only this type of editing in the document check box.

    * In the Editing restriction drop down list box, select Tracked changes.

    * Click the Yes, Start Enforcing Protection button

    * At the Start Enforcing Protection dialog box, enter a password.

      Note: You will need to remember the password later to unprotect the document to accept or reject the tracked changes.

    * Click OK.
Als je deze template aan je student geeft, dan kan hij niks anders dan verplicht met wijzigingen bijhouden werken. Helaas is dat ook beperkt. Alleen de wijzigingen in het document wat jij aanlevert worden gelogd. Hij kan zijn eigen wijzigingen in het document onbeperkt wijzigen zonder dat jij daar weet van hebt...

Reageer