Springen naar inhoud

Acidity Kaasproducten

• Log in om te kunnen reageren

MissEvil

MissEvil

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2007 - 15:22

Hoi!

Ik loop momenteel stage (4e jaars MLO chemie) en moet nu de acidity van de kaasproducten optimaliseren.
De acidity is het totaalgehalte aan zuur (H+) en wordt potentiometrisch gemeten tot de pH van 8.10

Het probleem hierbij is, dat de kaas een onwijs vet product is (vaak in pasta-vorm) dat moeilijk oplost.
Vandaar dat we het monster eerst afwegen, dan (geneutraliseerde) alcohol erbij, in de magnetron (verwarmen) en vervolgens met de ultrathorrax mixen.
Daarna de ultrathorrax afspoelen met water, waardoor je een alcohol:waterverhouding creeert (sorry de twee puntjes doen het niet).

Ik ben nu aan het vari"eren met de alcohol:water verhouding (ipv 50:50, 90:10 dit werkt al vele malen beter)
Ook is de bedoeling dat ik ga vari"eren met de inweeg (momenteel 1g). Ook het alcohol:watermengsel van te voren op de pH te brengen (8.10) dus voor neutraliseren.
Ook de ultrathorrax naspoelen met alcohol ipv water kan helpen, want het product lost niet op in water (dus waarom de ut naspoelen met water, ik zou het niet weten..)

Nouja, wat ik nu van jullie graag wilde weten, is er enige mogelijkheid dat ik een standaard hierin mee kan nemen? Want ik had enorm variabele cijfers (totaal niet representatief variabel van 62.4 tot 124.2 bijv.)
Nu heb ik met alcohol:water verhouding 90:10 stuk betere waarden verkregen (5x rond de 120) maar nu met de alcohol:water verhouding 80:10 ligt het (van hetzelfde monster) rond de 126 (ook 5maal).
Ik weet nu dus niet, welke van deze twee waarden de werkelijke waarde is, dat is de rede dat ik graag een standaard mee zou willen nemen.

Iemand verder nog iemand tips ofzo, 'alles is welkom!! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2007 - 08:16

Bedoel je dat je 2e oplossing 80:20 is ipv 80:10? Misschien dat je de autoprotonizatie van water ziet. Neem deze eens mee in de berekening.

Edit: in dat geval zijn beide antwoorden fout :D. Maargoed de exacte waarde is denk ik bij jouw project niet zo interessant, wat je doen wilt is kaas producten vergelijken niet?

Veranderd door Napoleon1981, 10 november 2007 - 08:21

MissEvil

MissEvil

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2007 - 09:46

Nee, de eerste oplossing was alcohol:water 90:10
En de tweede (alc:water) 80:20

En de exacte waarde is wel belangrijk, want het zijn producten voor consumenten ;)
Dus de exacte waarde (en de beste/makkelijkste manier) is/zijn het belangrijkste.

(Wat is autoprotonizatie ? 8-[ )

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2007 - 15:16

Als de exacte waarde van deze producten zo belangrijk is, dan staan er richtlijnen en standaarden beschreven in een bepaald boek voor jouw vakgebied. Maargoed ik werk in de farmaceutische industrie, en daar wordt heel vaak gewoon tegen een referentie batch gemeten. Als je niks beters hebt, geeft je dat in iedergeval een goede indicatie en je kunt dingen onderling (relatief) gaan vergelijken. Een exacte waarde kun je alleen geven als je een standaard hebt. Zelfs dan is het trouwens nog niet exact, maar iedereen maakt iig dan de zelfde meetfout.

Wat ik probeer te zeggen is dat je misschien water aan het titreren bent. Op het moment dat je dus meer water toevoegt, kom je op een hogere waarde uit. Heb je wel eens blanco's van je oplosmiddel getitreerd? Trek deze waarde dan af van je gevonden waarde.

Veranderd door Napoleon1981, 12 november 2007 - 16:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures