Schreeuwende lepel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 851

Schreeuwende lepel

Een tijdje terug had ik een experiment met droogijs gezien waarbij ze een lepel lieten schreeuwen. Hierbij werd de lepel simpelweg op het droogijs gedrukt. Nu is mijn vraag waarom de lepel nu begint te schreeuwen, het was me uitgelegd maar ik weet het niet zeker meer. Het wordt gebruikt voor een demoproef aan ouderen (non-chemici) dus wil het wel een beetje geloofwaardig houden ;) dat ik niet ineens onzin uitkraam.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Schreeuwende lepel

Lijkt me zuiver fysisch: als je iets warms tegen droogijs aanhoudt verdampt er CO2 dat het voorwerp wegduwt. Als het weggeduwd is dan brengt het geen warmte meer over op de massa, en dus kan de gaslaag wegkomen. Zo treedt een trilling op.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Schreeuwende lepel

Dank je Rob
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.379

Re: Schreeuwende lepel

Als de lepel van tin is kan het een ander verhaal worden. Het langs elkaart glijden van kristalroostervlakken kan , bij vervorming, ook een schreeuwend geluid geven. Bovendien kan koolzuurijs het metaal voldoende afkoelen om de faseovergang naar grijs tin te veroorzaken. Of dit laatste een acoustisch effect geeft weet ik niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer