Springen naar inhoud

catalysator of niet?

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Lars90_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2007 - 18:28

hallo allemaal,

ik ben aan het proberen om chroomsulfaat te maken, nou ga ik er vanuit dat ik CrO
heb, want de formule staat niet op de verpakking. Aan de hand daarvan heb ik berekend
in welke hoeveelheden ik de CrO moet laten reageren met H2SO4.

dat ben ik gaan uitvoeren in een erlenmeyer, maar er gebeurt helemaal niks!

ik zat zelf te denken aan een katalysator, maar wat voor een catalysator zou ik daarvoor
moeten gebruiken?

andere ideen zijn ook welkom,

groeten,

lars

p.s de chroomoxide is donker groen, is misschien handig om te weten 8-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2007 - 19:40

Vermoedelijk heb je Cr2O3. Dit is donkergroen en je kunt het krijgen door het verbranden van chroom aan de lucht of door thermische ontleding van ammonium dichromaat of chroom(IV)oxide.

Om met dit chroom oxide nog wat te kunnen beginnen als uitgangsstof moet het niet te sterk verhit zijn geweest. Dan wordt het nagenoeg inert ten opzichte van zuren en basen.
Wanneer het niet te sterk verhit is geweest of wanneer je het hydraat hebt dan zou dit gemakkelijk in zuur op moeten lossen waarmee je [Cr(OH2)6]3+ ionen in oplossing krijgt.

Wanneer je chroom(III)oxide niet oplost in zwavelzuur is het waarschijnlijk te sterk verhit geweest en zul je extremere omstandigheden nodig hebben om hier nog wat mee te kunnen.

Helaas dus.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2007 - 22:18

Ik ken dit probleem. Daarom kun je voor het maken van een Cr(III) verbinding het beste uitgaan van CrO3 of van natriumdichromaat om het daarna te reduceren.
Het Cr(III) oxyde dat te sterk verhit is geweest kun je toch wel aan de praat krijgen door het als een mineraal te ontsluiten in een kroesje met gesmolten NaOH. Ik neem aan dat je de ontsluitingsreaktie kunt versnellen door toevoeging van wat natriumperoxyde.
Overigens, welk chroomsulfaat wil Lars eigenlijk maken? Het Cr(III) sulfaat zal weinig problemen geven. Maar het Cr(II) sulfaat is veel moeilijker en moet je eigenlijk met behulp van een beproefd voorschrift maken. Door het Jane-Teller effekt is het tweewaardige chroom veel instabieler en reaktiever dan het driewaardige chroom.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

*_gast_Lars90_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2007 - 22:43

ik was eigenlijk van plan de Cr(111) sulfaat te gaan maken, maar als
ik het goed begrijp dan gaat het ook niet met een bepaalde catalysator?

op mijn werk gebruiken wij hydrazinehydraat om de reactie tussen mangaanoxide en azijnzuur op gang te brengen. zou het daar niet mee lukken? 8-)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2007 - 23:39

Ik denk dat je het Cr(VI) uit chroomtrioxyde of dichromaat heel goed met hydrazinehydraat kunt reduceren. Wel na heel voorzichtig toevoegen in porties vanwege het schuimen. Er moet ook wat zwavelzuur bij. Die hoeveelheid kun je met een stoechiometrisch sommetje uitrekenen.
Het gehydrateerde Cr(III) ion is helder groen. Als je te ver reduceert tot Cr(II) wordt de oplossing zo blauw als kopersulfaat. Je kunt dan weer terugggaan naar groen met wat waterstofperoxyde. Maar ook zuurstof uit de lucht is in staat het tweewaardige ion te oxyderen tot driewaardig. Sterkte ermee!
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures