elekrische energie opstapelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

elekrische energie opstapelen

Dag iedereen!!

Ik neem deel aan een ecologisch programma. We gaan elektriciteit produceren door middel van een windmolen en waarschijnlijk ook fotovoltaïsche cellen (zonne cellen). Natuurlijk zullen we niet veel produceren, ik weet niet precies welke spanning we zullen krijgen, maar wellicht niet veel.

Ik zocht een manier om deze elektrische energie op te slagen. Ik had gedacht aan een waterstof cel, maar hiervoor hebben we het budget niet. Dus ga ik kijken naar de chemische manie om energie op te stapelen.

Welke stoffen zouden het meest geschikt zijn om een accumulator te maken? Die een hoge rendement zou hebben?

Al bedankt voor jullie antwoorden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: elekrische energie opstapelen

Lood en zwavelzuur.

Edit: ik ga er even van uit dat je de accu gaat MAKEN. Want die kun je altijd beter kopen. Maar ja voor het leerproces is MAKEN veel beter en leuker.

Je kunt met die elektra ook water omhoog pompen en dan laten terug stromen via dezelfde pomp maar nu als generator/dynamo geschakeld.

Waterstof maken is trouwens ook niet heel efficient, het opslaan daarentegen is wel weer heel makkelijk, geschikt voor lange termijn en goed transporteerbaar.

Berichten: 5

Re: elekrische energie opstapelen

Lood en zwavelzuur.
Is dat niet meer voor hoge intensiteiten?

Alvast bedankt voor de snelheid ;) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: elekrische energie opstapelen

Neen zeker niet, mits goed onderhouden behouden ze lang hun lading en ook geschikt voor kleine stroompjes.

Berichten: 5

Re: elekrische energie opstapelen

Yeah! Heel goed dan 8-)

Wat is dan "goed onderhouden"?

Als mensen andere voorstellingen hebben? Altijd welkom ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: elekrische energie opstapelen

Niet te koud, dus niet buiten laten staan in de (vries)kou.

Berichten: 5

Re: elekrische energie opstapelen

Echtepino schreef: Lood en zwavelzuur.

Edit: ik ga er even van uit dat je de accu gaat MAKEN. Want die kun je altijd beter kopen. Maar ja voor het leerproces is MAKEN veel beter en leuker.

Je kunt met die elektra ook water omhoog pompen en dan laten terug stromen via dezelfde pomp maar nu als generator/dynamo geschakeld.

Waterstof maken is trouwens ook niet heel efficient, het opslaan daarentegen is wel weer heel makkelijk, geschikt voor lange termijn en goed transporteerbaar.
Zou een gekochte auto accumulator beter werken dan één dat ze zelf zouden maken?

En qua rendement met een pomp, wat zou het beste zijn? Een accu of een waterreserve? Wetende dat het maximaal 2,5 meter hoog kan staan (of wel véél hoger (rond 10m), maar dan moet de pomp heel krachtig zijn, en dus duur)

Misschien een beetje uitleg:

Het is om een tuinhuisje ecologisch te maken. Er gaat onder anderen dus elektriciteit worden geproduceerd. Ons budget is vrij klein maar we beschikken over "school materiaal" waaronder heel wat chemische eigenschappen.

Aangezien er heel weinig energie geproduceerd zal worden, is het misschien moeilijk om de pomp "half" te laten draaien of heel traag...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: elekrische energie opstapelen

Dan is een accu heel wat eenvoudiger, je hebt speciale accu's voor solarsystemen.

Maar voor het experiment is een tweedehands autoaccu ook wel ok.

Een accu doet het echt heel slecht in koude omstandigheden dus houd daar rekening mee.

Berichten: 5

Re: elekrische energie opstapelen

Ok, dus een lood batterij...

Maar waarom is een homemade slechter dan een industriële?

Een waarom geen Lithium ion batterij (rendement van 99%). Zou dat niet mogelijk zijn?

Berichten: 1.379

Re: elekrische energie opstapelen

Voor het opslaan van heel veel energie komt alleen de loodaccu in aanmerking. Bijvoorbeeld bij onderzeeboten met een electromotor.

Voor kleinere schaal: Naast een loodaccu ook andere, op basis van nikkel en cadmium.

Bijvoorbeeld voor handgereedschap.

Voor nog kleinere schaal zijn er meer mogelijkheden: O.a. ook de Li-ion en de Li-polymeeraccu. Voor telefoons en laptops bijvoorbeeld.

De grote windmolenparken brengen hun energie direkt in het electriciteitsnet. De manier waarop is niet eenvoudig uit te leggen. Er is daarbij geen aparte energieopslag. De loodaccu is verreweg het eenvoudigste te hanteren. Weinig onderhoud en gemakkelijk te recupereren omdat er maar een metaal bij betrokken is. In de auto is hij nog steeds niet vervangen door een andere!
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer