dichtheid van een oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

dichtheid van een oplossing

Hallo iedereen! Hoewel ik ondertussen vast al duizend keer met de dichtheid van stoffen gewerkt heb, zit ik nu met een hersenspinsel en misschien weet iemand het antwoord hier.

Het komt gewoon hierop neer: de dichtheid van water is 1g/mL, maar wat gebeurt er met de dichtheid wanneer een stof opgelost wordt in dit water? En hier heb ik het dan over een stof die mooi oplost, zoals een kleine hoeveelheid zout die je in water brengt en mooi oplost. Iets zegt me dat ik altijd aangenomen heb dat de dichtheid hiervan ook 1 g/mL is, maar klopt dit eigenlijk wel? is er geen verandering v

Berichten: 152

Re: dichtheid van een oplossing

Oeps, per ongeluk te snel gepost :oops:

Om mijn vraag dus af te maken. Is er eigenlijk geen verandering van de dichtheid door toevoeging van dat zout dat oplost in het water? het volume mag dan wel gelijk blijven omdat het mooi oplost, de massa wijzigt dan toch...of niet??!!

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt!

groetjes,

Stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: dichtheid van een oplossing

Prima vraag.

Alleen het volume verandert, de massa van 100 gram zout in 1000 gram water is 1000+100 = 1100 gram, onveranderd.

Wat het volume doet kun je niet eenvoudig voorspellen of berekenen. Helaas.

Berichten: 152

Re: dichtheid van een oplossing

wat betekent dit dan in het geval dat ik een paar stoffen moet oplossen in water, en dit moet aanlengen tot bijvoorbeeld 300 mL, maar geen maatcilinder heb om dit nauwkeurig af te meten? Als ik dit dan gravimetrisch wil doen, moet ik ook rekening houden met het gewicht van die stoffen die ik er in opgelost heb?? En dus mijn totaal gewicht bedraagt dan 300 mL van het water (waardoor ik uiteindelijk een volume heb van 300 mL zoals nodig was) + het gewicht van de opgeloste bestanddelen??

Of heb ik het mis?

groetjes,

Stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: dichtheid van een oplossing

Sarickx schreef: wat betekent dit dan in het geval dat ik een paar stoffen moet oplossen in water, en dit moet aanlengen tot bijvoorbeeld 300 mL, maar geen maatcilinder heb om dit nauwkeurig af te meten? Als ik dit dan gravimetrisch wil doen, moet ik ook rekening houden met het gewicht van die stoffen die ik er in opgelost heb?? En dus mijn totaal gewicht bedraagt dan 300 mL van het water (waardoor ik uiteindelijk een volume heb van 300 mL zoals nodig was) + het gewicht van de opgeloste bestanddelen??

Of heb ik het mis?

groetjes,

Stef.
Dat is dan onmogelijk omdat in dit geval 300g water niet meer 300 ml water is vanwege contractie/expansieverschijnselen.

Reageer