vet of water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

vet of water

Kan iemand mij uitleggen wat beter oplost in vet, dopamine of levodopa.

levodopa:

NH2|H2C -C -COOH|HOHOHNH2|HOHOHH2C

dopamine:

NH2OHOHCO2H2C NH2OHOHCO2L-

Alvast erg bedankt, Joop

Berichten: 2.337

Re: vet of water

Dat hangt af van de polariteit van die 2 stoffen. Waarschijnlijk is dit dan ook de eerste stap lijkt mij. :)

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Geen van beide.

Waarom, heb je soms te maken met de blood brain barrier? Levodopa komt daar wel doorheen, maar dat is een actief transport mechanisme.

Berichten: 89

Re: vet of water

Levodopa heeft een langer koolstofskelet dan dopamine wat de stof apolairder maakt t.o.v. dopamine. Aan de andere kant heeft dopamine "maar" 3 H-brugvormende groepen terwijl levodopa 4 H-brugvormende en 1 H-brugontvangende "groep" heeft in het molecuul: dit maakt levodopa weer wat polairder t.o.v. dan dopamine. De vraag is welke eigenschappen het zwaarst wegen.

Berichten: 10

Re: vet of water

Ze zijn dus beide voornamelijk in water oplosbaar en komen daarom niet door de blood brain barrier. levodopa komt door de bbb via het actieve transport systeem "large neutral amino acid transporter 1 isoform". Hoe werkt dat dan, en wat is de rol van methylisatie daarin?

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Levodopa heeft een langer koolstofskelet dan dopamine wat de stof apolairder maakt t.o.v. dopamine. Aan de andere kant heeft dopamine "maar" 3 H-brugvormende groepen terwijl levodopa 4 H-brugvormende en 1 H-brugontvangende "groep" heeft in het molecuul: dit maakt levodopa weer wat polairder t.o.v. dan dopamine. De vraag is welke eigenschappen het zwaarst wegen.
Langere koolstof keten? Alleen een carboxylic acid extra.

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Ze zijn dus beide voornamelijk in water oplosbaar en komen daarom niet door de blood brain barrier. levodopa komt door de bbb via het actieve transport systeem "large neutral amino acid transporter 1 isoform".
Ja beide zijn te polair om door de bbb te komen. Levodopa echter ziet er uit als een aminozuur, dihydroxyphenylalanine.

Dopamine is heel erg belangrijk als neurotransmitter in de hersenen, maar zoals ik al zei te polair. De natuur heeft echter bepaalde transport mechanismen ontwikkeld om dingen toch door de bloodbrain barrier te krijgen, dingen als aminozuren. Door dopamine een soort van aminozuur functie te geven, kan het toch door de bbb barier komen door actief transport. Als levodopa dan door de bbb is, verliest het zijn carboxylic acid groep en blijft er dus dopamine over (de actieve compound). Dit noemt men ook wel prodrugs wanneer men over medicijnen spreekt.

Dopamine is erg oxidatie gevoelig, vitamine C concentraties zijn ook hoog in de hersenen om dit tegen te gaan. Vitamine C is een ander goed voorbeeld van een stof die veeeeeellll te polair is om door de blood brain barrier te gaan. Deze komt er dus ook door een actieve transporter. Zie het maar als een soort van kanaaltjes (laad doks) waar proteinen (vrachtwagens) liggen te wachten en zich laden met het aminozuur bijvoorbeeld. Deze nemen dan het aminozuur mee door de bbb. Energie wordt gelevert in de vorm van ATP.
Hoe werkt dat dan, en wat is de rol van  methylisatie daarin?
Ik neem aan dat je over methylisatie van de carboxylic acid praat? Wat denk je zelf? Zou het nog herkent worden door de transporter?

Berichten: 10

Re: vet of water

ik probeer inderdaad iets van de bbb te snappen Napoleon. Ik heb het idee dat een beter begrip daarvan ook zorgt voor een beter begrip van neurodegeneratieve ziekten. Ik ben helaas geen chemicus.

bedankt, Joop

Berichten: 10

Re: vet of water

ik maak uit sommige literatuur op dat methyl fdopa zonder meer door de bbb zou kunnen. Praat ik nu onzin?

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Ik had mijn post iets aangepast met wat meer details voor je erin.

Je zit op het goede pad. Weet je wat een methylisatie is?

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Ik ken de exacte details ook niet precies voor dit gebeuren. Lets see.

Wikipedia zegt dit:
Methyldopa has variable absorption from the gut of approximately 50%. It is metabolized in the intestines and liver; its metabolite alpha-methylnorepineprine acts in the brain to stimulate alpha-adrenergic receptors decreasing total peripheral resistance. It is excreted in urine.
Dit haal ik uit een publicatie:
There is recent interest in the exploitation of

the natural carrier mechanisms resident at cerebrovascular

endothelial cells as strategy to enhance

the CNS drug delivery. Organic molecules

that structurally resemble endogenous substrates,

such as melphalan, levodopa, baclofen,

methyldopa or peptides may utilize BBB carriermediated

transport systems
referentie:

BIOPHARMACEUTICS & DRUG DISPOSITION

Biopharm. Drug Dispos. 21: 261-278 (2000)

DOI: 10.1002/bdd.242

Ok ik zal het even voor je proberen te vertalen. Het ziet er dus naar uit dat ook de methyldopa versie een transporter heeft. Methyldopa is niet actief in de hersenen maar zijn metaboliet wel, zie wikipedia. Ook methyldopa is dus een prodrug. Je past het medicijn aan zodat het de bbb passeert, en zodra het lichaam het dus metaboliseerd wordt het actief.

Berichten: 2.399

Re: vet of water

joopoele schreef: ik probeer inderdaad iets van de bbb te snappen Napoleon. Ik heb het idee dat een beter begrip daarvan ook zorgt voor een beter begrip van neurodegeneratieve ziekten. Ik ben helaas geen chemicus.

bedankt, Joop
Ja over de echte oorzaak van eurodegeneratieve ziekten tasten we nog een beetje in het duister. Wat men vaak wel ziet is dat de bloodbrain barrier minder selectief wordt naarmate je ouder wordt. De blood brain barrier is zeker niet het enige dat hier een rol speelt, maar een goed begrip voor de bbb is zeker belangrijk.

Als ik je nog ergens mee kan helpen hoor ik het wel. Al moet ik bekennen dat ik de echte details ook niet ken. :oops:

Berichten: 10

Re: vet of water

zo ver ik het heb begrepen is het het plaatsen van een methylgroep (ch3) Daar voor zijn o.a. b12 en foliumzuur nodig. Er schijnt ook een mechanisme te zijn voor prioritering van methylisatie. Ik wil het weten, maar ik merk dat ik aan de rand van mijn kennis en vermogen bezig ben.

Ik ben zo geïnteresseerd omdat ik zelf parkinson heb.

Heel erg bedankt voor je hulp tot zover. Ik ga het een dag noemen

Berichten: 2.399

Re: vet of water

Je bent aan de rand van je kennis bezig, maargoed dat is leren :). Je bent al een eind gekomen moet ik zeggen voor iemand die geen verstand van chemie heeft. Petje af.
  zo ver ik het heb begrepen is het het plaatsen van een methylgroep (ch3)
Dit is juist.

Dan zeg je dit:
zo ver ik het heb begrepen is het het plaatsen van een methylgroep (ch3) Daar voor zijn o.a. b12 en foliumzuur nodig
Nu ga je de fout in.

Methyl dopa is deze stof.

Afbeelding

Dit wordt geproduceerd door farmaceutische bedrijfen als prodrug, dus als voorloper op dopa om het door de bbb te krijgen. Deze stof wordt dus gewoon gesynthetiseerd in een bedrijf zonder b12 of foliumzuur of wat dan ook. Het enige dat voor jouw van belang is, is dat deze stof dus in het pilletje zit.

Nu komen we op punt 2:

Een patient neemt methyldopa. Methyldopa wordt opgenomen in het bloed en zal de bbb door gaan door carrier mediated transport. Daarna gaat het lichaam aan het werk, en zet het om in alpha-methylnorepineprine. Nu is het actief geworden. Deze stof past op receptoren en noem maar op.

Echter het lichaam zit niet stil en wil deze stof weer uit het lichaam hebben. Dit is metabolizatie. Metabolizatie kan op een heleboel plaatsen van een medicijn gebeuren.

hier heb je een link:

My Webpage

ik heb ook even een simpeler iets opgezocht, hier zie je hoe de methylgroep van zwavel (atoom S) er op komt.

Afbeelding

Zie je nu het verschil met wat het lichaam met dopa doet en de methyl dopa die als medicijn toegedient wordt (het lichaam pakt de hydroxy/OH groep).? Beide zijn een methylisatie proces. De medijn fabrikant metyleert op een andere plek als het lichaam. Voor de methylisatie van het lichaam zijn inderdaad B12 en foliumzuur nodig lees ik. Het is heel belangrijk dat je hier het verschil ziet. Hetgeen wat het lichaam doet is trouwens einde van je DOPA. Dit molecuul is niet actief meer en compleet waardeloos geworden.

En nog maar zelf even wat getekend voor je :)

Afbeelding

Berichten: 10

Re: vet of water

Het meeste is me duidelijk, maar ik heb nog een aantal vragen:

Je zegt:

Een patient neemt methyldopa. Methyldopa wordt opgenomen in het bloed en zal de bbb door gaan door carrier mediated transport. Daarna gaat het lichaam aan het werk, en zet het om in alpha-methylnorepineprine. Nu is het actief geworden. Deze stof past op receptoren en noem maar op.

In de literatuur vind ik, parallel hieraan:

Een patient neemt levodopa. Levodopa wordt opgenomen in het bloed, en zal de BBB door gaan via een actief transportsysteem. Daarna gaat het lichaam aan het werk, en zet het om in dopamine. Nu is het actief geworden. Deze stof past op de receptoren…

Ik zie zo weinig verschil tussen L-dopa en Dopa. Kloppen deze plaatjes wel? Moet l-dopa dan ook niet eerst gemethyliseerd worden?

Waarom maakt methylisatie het transport eenvoudiger?

Reageer