[scheikunde] GIP: Chloor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] GIP: Chloor

Hey

Ik heb een aantal problemen met mijn Gip.

Mijn gipgroep bestaat uit 5 persoen en samen moeten we 125 pagina's inleveren.

Buiten wikipedia en belgochlor heb ik nog geen goede website gevonden. beiden gaven informatie bedoeld voor een ruimer publiek. geen reacties of chemische uitleg ivm produtie van bv HCl.

Kennen jullie geen websites of boeken die ik kan gebruiken voor mij gip.

In dacht om te beginnen met het beschrijven van de moleculen NaCl, LiCl, KCl BiCL, enzo. Na datwou ik beginnen over HCL vermits dit wel vaak gebruikt wordt in de industrie.

dank bij voorbaat

Basfar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

In dacht om te beginnen met het beschrijven van de moleculen NaCl, LiCl, KCl BiCL, enzo.
Auww, dat rode zou ik maar niet in je verslag zetten ;)

Hier vind je nog wel wat nuttige info: Cl (www.webelements.com)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

Ik weet niet goed hoe ik op Uw vragen moet ingaan. Ik vraag me af welk beeld U heeft van de chemie. Er zijn geen moleculen van NaCl. LiCl etc. In vaste toestand vormen ze een ionenkristalrooster waarin je geen aparte moleculen kunt onderscheiden. Opgelost in water ontstaan ontstaan er ionen van dit zout en geen moleculen.

Wat betreft HCl het volgende. Er is geen doelbewuste produktie van HCl. Het vormt eigenlijk een ongewenst overschot in de industrie. Bij het chloreren van organische stoffen , bijvoorbeeld ten behoeve van de PVC produktie, ontstaat het als een bijprodukt waar men afzet voor moet zoeken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 516

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

basfar schreef:In dacht om te beginnen met het beschrijven van de moleculen NaCl, LiCl, KCl BiCL, enzo.
Auww, dat rode zou ik maar niet in je verslag zetten ;)
Waarom niet?

Van Dale geeft immers:

mo·le·cu·le (het, de ~, ~n/~s)

Dus beide meervoudsvormen zijn correct.

Uw Taalheld,

Pink Panther

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

Ja maar dat is in dit geval niet chemisch correct, Pink Panther. Ik zou ze bij voorbaat al zouten noemen.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

Oké ik heb het woord "moleculen" ondertussen verandert door zouten of soms door ionen in mijn tekst. (om wat afwisseling te hebben).

Ik heb anders wel veel gevonden ivm HCl. aanpassen van zuurtegraad, titraties etc. (4 pagina's)

Ik heb ook NaCl, CaCl, MgCl besproken en ik kom op een totaal van 11 pagina's.

Over LiCl en de rest waarover ik het wou hebben heb ik niet genoeg informatie gevonden. ik heb vooral gekeken op Wikipedia, Belgochloor....

Weten jullie misschien iets over de volgende zouten? KCl BeCl BaCl en AlCl (let niet op ontbrekende getallen.) Ik zou liever wat boeken, Sites, ... Kennen waarvan ik info. kan halen.

groetjes

Basfar

Berichten: 173

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

Waarom zou je al die zouten gaan bescrijven? Ik zou meer over de eigenschappen van chloor scrijven. Hoe komt het gewoonlijk voor in de natuur, wat voor reacties kan het aangaan, hoe is chloor opgebouwd etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

CaCl, MgCl

Die zijn overigens niet correct.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] GIP: Chloor

Over chloor kun je inderdaad wel 100 bladzijden vol schrijven denk ik.

Om maar een paar dingen te noemen:

- het element chloor, als geelgroen gas, reactiviteit, giftigheid

- toepassing in organische chemie voor maken van gechloreerde koolwaterstoffen, milieuproblematiek met gechloreerde koolwaterstoffen, waarom zijn deze goeddeels uitgebannen?

- chloor komt voor in vele oxidatie toestanden in zijn verbindingen (-1, +1, +3, +4, +5, +6, +7).

- chloor in zouten, als chloride, oxidatie toestand -1. Keukenzout als belangrijkste voorbeeld, voorkomen in de natuur.

- chloor in oxidatietoestand +1 in de vorm van hypochloriet, belangrijke toepassing van hypochloriet als bleekmiddel en ontsmettingsmiddel. Hoe worden hypochlorieten gemaakt?

- chloor in oxidatietoestand +5 in de vorm van chloraten. Gevaar van chloraten, toepassing in explosieven. Waarom wordt dit gebruik minder? Ook toepassing als onkruidbestrijdingsmiddel. Hoe worden chloraten bereid?

- chloor in oxidatietoestand +7 in de vorm van perchloraten. Waarom worden deze steeds meer toegepast in bijv. vuurwerk en explosieven? Hoe worden perchloraten bereid?

- chloor in oxidatietoestand +4 als explosief, maar ook zeer bruikbaar chloordioxide. Belangrijke opkomst als vervanger van elementair chloor in papier/pulp bleek industrie vanwege milieu voordelen.

Hier heb je al een hele lijst. Op deze manier kun je veel over het element schrijven en over de industriele toepassingen.

Tenslotte is het ook aardig om iets over de geschiedenis van het element te vertellen. Wie het heeft ontdekt, hoe het is ontdekt. Dit is ook een mooie plek om de relatie te leggen met de andere halogenen (fluor, broom, jood en. evt. astaat). Op die manier wordt ook het totale overzicht, het grote plaatje, ingevuld.

Als je je verdiept in al die onderwerpen, die ik hierboven aangeef, dan kun je wel 200 pagina's volschrijven. Internet bevat al heel informatie over bovenstaande onderwerpen en anders moet je toch eens de bieb induiken.


Reageer