Blood brain Barrier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Blood brain Barrier

Dit onderwerp heb ik uit de algemene rubriek overgenomen omdat ik denk dat het hier beter past. Ik val meteen met de deur in huis:

Afbeelding

Betekent het bovenstaande schema dat l-dopa eerst wordt omgezet naar methyl dopa , vervolgens de BBB passeeert, en daarna weer terug wordt omgezet naar l-dopa en vervolgens wordt gedecarboxyleerd naar dopamine?

Als dat zo is, hoe kan het dan dat er twee medicijnen op de markt zijn, met een heel verschillend doel:

l-dopa (in bijv sinemet) tegen parkinsonistische verschijnselen

methyldopa (in bijv aldomet) als bloeddrukverlager

Moeilijk vak hoor Chemie :)

Berichten: 2.399

Re: Blood brain Barrier

Ok goed plaatje! Dit maakt het voor mij ook even wat makkelijker om er over te praten.

Er vallen meteen een paar dingen op. Methylatie tot methyl dopa treedt op in de blood circulatie en in de hersenen. Methylatie is echter een niet reversiebel process. Die methyl groep kan het lichaam niet meer verwijderen. Methyl dopa kan ook niet meer gedecarboxyleerd worden tot dopamine.

Door Dopa toe te dienen kun je dus dopamine vormen in de hersenen. Door methyl dopa toe te dienen heb je dit proces afgestopt.

Op wikipedia:

Methyldopa has variable absorption from the gut of approximately 50%. It is metabolized in the intestines and liver; its metabolite alpha-methylnorepineprine acts in the brain to stimulate alpha-adrenergic receptors decreasing total peripheral resistance. It is excreted in urine.

In het nederlands betekend dit dat het dus een bloed druk verlagende werking heeft, omdat het de alpha adrenergic recpetoren stimuleert, wat een ader verwijding tot gevolg heeft.

Methyl dopa zal dus voornamelijk naar norepineprine omgezet worden en Dopa dus naar dopamine.
Betekent het bovenstaande schema dat l-dopa eerst wordt omgezet naar methyl dopa , vervolgens de BBB passeeert, en daarna weer terug wordt omgezet naar l-dopa en vervolgens wordt gedecarboxyleerd naar dopamine?
Nee dit kan niet. De richting van de pijl is belangrijk. Er gaat geen pijl meer terug van methyl dopa naar dopa.

Berichten: 10

Re: Blood brain Barrier

Bedankt Napoleon, het is me helemaal duidelijk!

Ik heb nog een vraag. Om, onder andere, een aantal neurodegeratieve ziekten te verklaren zijn er een tweetal algemene theorieen opgesteld. Ik ben eens benieuwd naar wat chemici daarvan zeggen.

Deze ziekten ontstaan doordat er een tekort is aan methyliseringscapaciteit in het lichaam. Bepaalde omzettingen worden daardoor niet meer gedaan.

De blood brain barrier raakt beschadigd, onder andere door zware metalen en CO. Daardooor wordt hij doordringbaarder en kunnen foute stoffen binnendringen.

Iemand een mening?

Berichten: 1.122

Re: Blood brain Barrier

Ik heb nog een vraag. Om, onder andere, een aantal neurodegeratieve ziekten te verklaren zijn er een tweetal algemene theorieen opgesteld. Ik ben eens benieuwd naar wat chemici daarvan zeggen.
Wie heeft deze theoriën opgesteld?

Heb je een bronvermelding?

Berichten: 10

Re: Blood brain Barrier

Over "methylation parkinson" heb ik het volgende gegoogled:

http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/content/full/98/3/215

http://www.ingentaconnect.com/content/els/...000023/art00557

Dit zijn maar twee van 345000 hits.

Over "BBB damage parkinson"

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18315992

Dit is een van de 105000 hits

Ik heb de intuïtie dat deze beide theorieen samen te brengen zijn.

Parkinson patiënten krijgen als medicijn l-dopa voorgeschreven dat als volgt wordt gemetabloseerd:

Dopa-decarboxylase enzymes present in the gut, liver and kidney will convert L-dopa to dopamine [see Equation 2] which is metabolised to dihydroxyphenylacetic acid (DOPAC) and homovanillic acid (HVA) (see Equation 3). L-Dopa is also metabolised by catechol-O-methyl-transferase (COMT) to 3-O-methyldopa, which has a long half life and can compete for carrier sites at the BBB.

http://www.chemsoc.org/ExemplarChem/entrie..._russell/2.html

Reageer