Springen naar inhoud

kirstallisatie

• Log in om te kunnen reageren

daan89

daan89

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2007 - 20:33

Ik en een vriend maken samen een verslag. Ons idee was om de handvaten van een fietsstuur chemisch te verwarmen. Dit deden we dan met de zogenaamde hotpacks. Nou weet ik wel hoe het werkt en het oververzadigen van NaAc (natriumacetaat) is ook het probleem niet. Het probleem is dat nadat de stof is afgekoeld het kristalliseerd na de kleinste beweging. Hotpacks kun je gewoon heen en weer gooien zonder dat het kristalliseerd maar onze oververzadigde oplossingen kristalliseren bijna spontaan na afkoeling. Wij dachten dat dit kwam doordat de NaAc niet zuiver genoeg was. Met andere woorden er was teveel vuil.

Onze vraag is of ons antwoord klopt en hoe we anders een oplossing kunnen maken die niet spontaan kristalliseerd.

b.v.d Wytze en Daan
Waarom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2007 - 20:50

Ik denk dat jullie redenering wel kan kloppen. De "vuile" kristallen, dus de onzuiverheden, zijn nl de kiemen. Waardoor hťťl het medium verder uitkristalliseert.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2007 - 21:03

Je moet ook precies in de gaten houden waarmee je oplossing in contact is. Een kras op de wand zou ook al genoeg kunnen zijn.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2007 - 21:14

Ik weet niet precies hoe het werkt bij een hotpack, maar als je een "seed" kristal hebt is het al genoeg om het proces te starten. Weet je zeker dat je alles in oplossing hebt?

daan89

daan89

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2007 - 23:39

dus het zou misschien kunnen komen doordat de NaAc niet goed is opgelost. Is misschien plastic een betere plaats om een kristallisatie op gang te brengen als glas. Het zou kunnen dat het glas een 'trigger' is omdat er tijdens het roeren glasdeeltjes in de oplossingen komen e.d. Iemand een idee hoe ik het aantal onzuiverheden tot het minimum kan brengen.
Waarom?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 00:14

Kristallizatie is ook een zuiveringsproces. Je kunt ook een paar keer de kristallen af filtreren en deze dan opnieuw oplossen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2007 - 07:22

Ook moet je er voor zorgen dat je zeer schoon water gebruikt. Kalk of stofdeeltjes e.d. kunnen ook als kiem voor de kristallisatie dienen. Het beste gebruik je gedestilleerd water en probeer je te voorkomen dat hier stof in komt (tijdens het oplossen van de NaOAc).

Het zou kunnen dat het glas een 'trigger' is omdat er tijdens het roeren glasdeeltjes in de oplossingen komen e.d.

Miniscule krasjes in glas kunnen zeer goed als kristallisatiekiem dienen. Om kristallisatie te voorkomen kun je het beste nieuw glaswerk of nieuw plastic gebruiken.

daan89

daan89

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 13:22

Ik heb het opgelost. Een bekerglas (250 ml) vulde ik met water. daar deed ik toen een plastic zak in (braadzak -30 tot 200 *C). De plastic zak vulde ik met 20 ml demi-water en dat zette ik onder een brander. De temperatuur hield ik rond de 70 *C en ondertussen voegde ik NaAc toe. Toen ik klaar was met het oververzadigen liet ik het afkoelen, deed een metalen plaatje ering (uit een echte heatpack) en klaar. De oplossing kristalliseerde niet meer spontaan. Na activatie door middel van het buigen van het metalen plaatje kristalliseerde de oplossing niet helemaal maar dat kwam omdat er niet genoeg NaAc toegevoegd was.

bedankt voor jullie hulp
Waarom?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures