Reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Reactiesnelheid

Een vraagje omtrent de reactiesnelheid: op school moesten we een proefje doen waarbij we een suikerklontje in een bunzembrander houdden, daarna moesten we eerst een suikerklontje in sigarettenassen doppen en daarna in den bunzembrander houden. Bij het eerste sprong letterlijk het suikerklontje kapot, bij het het klontje met de assen daarentegen ging de verbranding aanzienlijk trager en minder hevig.

Nu vroeg de leerkracht om daar een verklaring voor te geven, een algemeen besluit dat toch niet simpel is.

Ik dacht het volgende: door de assen worden deze verbrand en geven ze de warmte over naar hetklontje waardoor deze geleidelijk smelt en niet echt verbrand zoals in het eerste geval.

Reacties en verklaringen welkom :P

Grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reactiesnelheid

Ik ken dit proefje nog van vroeger. Maar als ik me goed herinner is de clou dat het suikerklontje zonder as niet snel verbrandt en mét as juist wel. De as is nl. de katalysator voor de verbranding.

Dat het klontje bij jou kapot springt is volgens mij een kwestie van teveel spanning tussen de korrels i.v.m. een ongelijke warmteverdeling.

Berichten: 190

Re: Reactiesnelheid

Bedankt!

Reageer