Organellen en ziektes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Organellen en ziektes

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand ziektes kende die een relatie hebben met of worden veroorzaakt door verkeerd functioneren van de volgende organellen:

Ribosoom

Golgi apparaat

Peroxisoom

Centrosoom

Lysosome

Mithochrondrium

E.R.

Als je ook nog een link hebt voor verder informatie zou ik dat helemaal geweldig vinden

Alvast bedankt,

Elco

Berichten: 89

Re: Organellen en ziektes

Er bestaan lysosomale stapelingsziekten (stofwisselingsziekten). Zoek eens met Google voor meer informatie, of zie bijv. deze link: lysosomale stofwisselingsziekten.

Bij afwijkingen aan centrosomen (spoellichaampjes) is er waarschijnlijk iets mis met de vorming van de dradenstructuur (spoelfiguur).

Bij de ziekte van Alzheimer vindt blijkbaar een ophoping van geaggregeerde eiwitten plaats in de hersenen. De selectie van die afwijkende eiwitten vindt vooral plaats in het endoplasmatisch reticulum (ER). Gevonden link: Project: Stressreactie van het endoplasmatisch reticulum bij de ziekte van Alzheimer (www.onderzoekinformatie.nl).

Berichten: 2.337

Re: Organellen en ziektes

Problemen in de ribosomen zullen wel bij de celademhaling problemen geven zeker? Met ATP - vorming enzo ik kan niete cht bepaalde afwijkingen opnoemen maar het lijkt me alleszins redelijk fataal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Organellen en ziektes

Peroxisomale ziektes zijn meestal zeer ernstige dodelijke ziektes.

Een verzamel naam voor deze ziektes zijn PBD.(Peroxisome Biogenesis Disorders). De bekendste ziekte is het Zellwegersyndroon. De patiënten maken geen peroxisomen aan in de cellen met zeer ernstige gevolgen. Dit is dan ook een genetische ziekte. Er zijn ook ziektes waarbij ze wel aanwezig zijn maar niet goed functioneren.

algemene informatie

De afdeling moleculaire celbiologie van de Rijksuniversiteit Groningen verricht intensief onderzoek naar deze organellen. zie hier

Ik kan je er nog veel meer over vertellen, want ik ben werkzaam binnen deze groep.

MvG Ron

Reageer