Springen naar inhoud

Transmissie, absorpte, reflectie, vaste stof

• Log in om te kunnen reageren

bryan143

bryan143

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 15:24

De volgende vraag speelt me parten:

Ik heb data van transmissie gegevens, maar wil deze omrekenen naar absorptie data.
Nu is de wet van Lambert-Beer geldig voor gassen en vloeistoffen, echter heb ik te maken met een polymeren coating (op glas).

Mijn vraag dan ook: is er een formule die ook het vaste-stof gebied beschrijft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 november 2007 - 16:01

Volgens mij geldt Lambert-Beer onafhankelijk van wat de aard van de stof is, zolang je de weglengte van je sample maar weet. Dat is het enige wat me lastig te bepalen lijkt bij een polymere coating.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 16:22

Volgens mij klopt dit helemaal, Beryllium.
Maar voor de absorptie heb je de wet van Lambert-Beer helemaal niet nodig. Er geldt: A = log (1/T) met T als fractie of A = log (100/T) met T in procenten.

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 17:19

Volgens mij geldt Lambert-Beer onafhankelijk van wat de aard van de stof is, zolang je de weglengte van je sample maar weet. [...]

Zover ik weet mag de wet van Lambert-Beer (A = ε ∑ c ∑ l) uitsluitend gebruikt worden indien er sprake is van:
- een heldere oplossing (vaste deeltjes in oplossing kunnen licht tegenhouden)
- een stabiele verbinding
- stabiele omstandigheden
- monochromatisch spectrofotometerlicht
Verder moet gelden: E (= A) ~ 0-2.

Een polymere coating op het glas valt niet bepaald onder de categorie "stabiele omstandigheden" en derhalve mag de wet van Lambert-Beer volgens mij niet gebruikt worden.

Veranderd door Chemist, 19 november 2007 - 17:21

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 november 2007 - 20:21

Vooral die eerste vind ik nogal een twijfelachtige grens: een heldere stof hoeft geen oplossing te zijn: denk maar eens aan het glas van een zonnebril.
Wel ben ik het met je eens dat je verbinding stabiel moet zijn en blijven, maar dat hoeft bij een polymeer toch helemaal geen issue te zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 19 november 2007 - 21:21

Ik ben benieuwd wat je wilt doen met de gegevens, als je dat kunt aangeven dan kan er misschien hulp gegeven worden.

Verder moet gelden: E (= A) ~ 0-2.

Beter is te aan te geven dat het een sterk verdunde oplossing moet zijn.
Als je werkt met een lage molaire extinctiecoefficient kan het liniaire verband al bij lagere extincties verloren gaan.

toevoeging :
It is instructive to consider the consequences of error in an assumption that is implicit in this derivation, namely that every absorbing particle behaves independently with respect to the light. Error is introduced when particles interact by lying along the same optical path such that some particles are in the shadow of others. The assumption approaches accuracy only in very dilute solutions, and it becomes increasingly inaccurate with increasingly concentrated solutions or long optical paths.

bron:
http://en.wikipedia....eer-Lambert_law

Veranderd door Gerard, 19 november 2007 - 22:16

bryan143

bryan143

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2007 - 09:00

Allereerst alvast hartelijk dank voor de antwoorden.

De reden waarom ik dit vraag is de volgende:
Ik heb te maken met een polymere laag die op glas gezet wordt (uiteindelijk is het de bedoeling om hier een lens van te maken). Echter voor het begrijpen van de basis is de transmissie gemeten van het glas met daarop het polymeer. De vraag die nu bij mij opkomt is: hoe kan ik de extinctiecoefficient berekenen van dit systeem (in ogenschouw genomen dat de reflectie min-of-meer bekend is).

Uitgaande van Lambert-Beer kan ik de extinctiecoefficient inderdaad berekenen (wanneer de concentratie constant verondersteld wordt, de laagdikte is bekend en de reflectie in het glas ook), dit zal een constante per gekozen polymeer moeten opleveren (constant in golflengte).
Mijn vraag in deze is: mag Lambert-Beer voor polymeren, of voor vaste stoffen in het algemeen, gebruikt worden of geldt hiervoor een andere relatie?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 november 2007 - 09:25

De wet voor lambert-beer moet je in deze context vergeten een van de belangrijkste uitgangspunten voor deze wet is dat een opgelost deeltje onafhankelijk van andere deeltjes zijn effect op het licht uitoefent en dat zal in vaste stoffen nooit het geval zijn.
Dit laat onverlet dat je dezelfde formule als in de lambert-beer kunt gebruiken maar dat hetgene waar het bij lambert-beer omgaat namelijk de 1 op 1 relatie tussen concentratie en extinctie niet geldig is.
In je werk zul je dus empirisch moeten bepalen welk verband er is tussen de kunststof, laagdikte, reflectie en de gevonden absorptie data.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures