Springen naar inhoud

magnetisme en lichaam

• Log in om te kunnen reageren

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 16:46

Ik zag onlangs op tv een programma dat reclame maakte voor allerlei welness-toestanden: sauna's infraroodkamers, jacuzzi's enz...

Er was ook een magnetizer bij (die naam verzin ik zelf hoor).
Maar dat hield in dat het lichaam aan een magnetisch veld onderworpen wordt, en dat zou moeten bijdragen tot een beter metabolisme en nog heel wat andere dingen (ver)helpen...

Ik ben sowieso nogal sceptisch over regionale tv die met 'wetenschappelijke' uitleg komt, maar ben nu toch eens benieuwd in hoeverre dit junk, dan wel waarheid is...

Alvast bedankt voor eventuele bedenkingen!

groeten,
Nelson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 18:33

Junk.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 19:07

haha, en wat kostte dit grapje normaal gezien? of weet je dat niet meer :P

Placebo dus hoogstwaarschijnlijk :D

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 19:28

Zwaar magnetisme is niet zonder risico en wordt dus ook afgeschermd, week magnetisme zal niet veel doen. Die nonsens wellness troep verwacht ik dus niets van.

Anderzijds is er wel degelijk medisch toegepast magnetisme; als een botbreuk niet goed geneest wordt er soms een therapie gebruikt met intense wisselende velden die op de een of andere manier het terug vergroeien bevordert.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2007 - 20:02

Voor uitleg over allerlei pseudo-wetenschap en hoe het te bevechten: http://www.skeptoid.com/

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 23:57

Voor mij zijn al die magnetotherapieen ook junk. Er zijn geen fysiologische effekten die genezend zouden kunnen zijn.
Maar een van de claims van sommige adverteerders is dat een magnetisch veld de zuurstofvoorziening van weefsels zou kunnen verbeteren.
Dit verhaal heeft wel een fysische achtergrond. Zuurstof, opgelost in water, concentreert zich op de plaats waar de magnetische veldsterkte het grootst is. Denk maar eens aan de werking van een Gouy-balans met een veldsterktegradient op de plaats van het te meten monster.
Dit geldt ook voor gasvormige zuurstof. Dat komt omdat zuurstof paramagnetisch is. Maar de geometrische condities die daarvoor nodig zijn worden niet vervuld bij het dragen van magnetische sokken en andere attributen.
En ook niet bij de magnetische halsketting van die italiaanse meneer uit Godlinze in Groningen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2007 - 11:36

Beetje off topic; zag reclames voor cosmetica, smeerseltjes met iets van VEERTIEN PROCENT PURE ZUURSTOF

De lucht om ons heen bevat 20,9 % pure zuurstof, gratis. Bovendien veroudert zuurstof je huid, dus dat soort smeerseltjes zal je zeker niet verjongen ..... ben IK nou zo dom of wat?

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2007 - 11:59

zag reclames voor cosmetica, smeerseltjes met iets van VEERTIEN PROCENT PURE ZUURSTOF

ook wel welzijns moleculen genoemd.

WesArts

WesArts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 19:23

Een placebo effect, is ook een effect.

Dus wat mij betreft soms is het beter om onwetend te zijn dan wetend. Want als het werkt dan is het toch okť. Of het nu door de magneetjes komt of door je eigen brein. Als het resultaat goed is zou het mij een zorg zijn of het echt of nep is. Als het voor sommige mens werkt dan is dat alleen maar beter.

En dat die mensen dan een wetenschappelijke theorie bij pleuren om het nog geloofwaardiger te maken (en nog werkzamer) alleen maar goed toch.

Maar aan de andere kant stel dat zo veld effectief is en echt zijn werk doet, maar doordat je er niet in gelooft jezelf een soort placebo ziek maakt. Hoe kan je dan controleren of het werkt of niet. Ik bedoel als je jezelf een behandeling werkend kun laten denken kan je waarschijnlijk een behandeling (sommige) ook niet werkend laten denken.

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 22:50

was vandaag bij Edel in Spijkenisse centrum, bij de kassa's zijn de balies voorzien van een sterk magneetveld, er staan kunststof schermpjes voor en waarschuwingen er geen pasjes op te leggen ....

... leg je er een munt op dan blijft die aan de rand bijna rechtop staan en het kost echt enige kracht die te verplaatsen. De dames die er werken zijn er enigzins huiverig voor merk ik, dat sterke magnetisme.

WesArts

WesArts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 23:18

Ik zag wel pas op discovery science een jongen die 15 minuten aan een sterk magnetisch velt werd blootgesteld.

Daarna, scorde hij bij een test waarbij je bolletjes op een scherm zag 8 van de 20 goed. Terwijl het gemiddelde bij 2 op de 20 lag, daarnaast werd hij ook een stuk beter in tekenen. Zijn eerste tekening van een paard was vrij simpel maar de 2e was een stuk verder uitgewerkt.
Helaas duurde het effect maar een uurtje en kan in feite ook een toevalstreffer zijn, maar alsnog vrij bijzonder was het wel.

Misschien dat dit onderzoek in de toekomst nog wat oplevert, al is dat alleen het antwoord dat alles over magnetisme een hoax is. En zo niet, dan zullen binnekort alle scholen van grote magneten voorzien zijn :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures