zwavelzuur concentreren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

zwavelzuur concentreren

Hoi allemaal.

Ik had een probleem bij het concentreren van een zwavelzuur oplossing.

Ik had hier accuzuur voor gebruikt en aan deze mankeerde niks afgezien van een terpetine luchtje. Dit accuzuur was kristalhelder en kleurloos. Maar toen ik ze begon in te dampen verscheen er een gele kleur. Later werdt deze bruin en steetds donkerder tot bijna zwart terwijl dit voorgaande keren niet het geval was. Weet iemand mischien wat die donkere kleur veroorzaakt en hoe ik die stof verwijder?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: zwavelzuur concentreren

Het terpentine-luchtje dat je rook geeft al aan dat er organische stoffen in je zwavelzuur zitten. Heet zwavelzuur oxideert bijna alle organische stoffen tot koolstof (=zwart). Om dit weg te krijgen kan je enkele druppels waterstofperoxide toevoegen, direct roeren en dan verhitten. Peroxide aan heet zuur toevoegen leidt tot ongelukken. Niet doen.

Berichten: 39

Re: zwavelzuur concentreren

Hoeveel % moet mijn waterstofperoxide oplossing zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: zwavelzuur concentreren

Maakt niet uit. Als je 3% neemt in plaats van 30% moet je waarschijnlijk een paar druppels extra toevoegen en iets meer water eruit koken.

Berichten: 147

Re: zwavelzuur concentreren

Jij geeft dus de tip om zwavelzuur, peroxide en organische oplosmiddelen samen te voegen?

Nooit doen! Dit kan tot gigantische explosies leiden. Ook al zijn het maar een paar druppels.

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuur concentreren

Nee, je moet goed lezen, Karl Fischer geeft nergens aan dat je zwavelzuur, peroxide en organische oplosmiddelen moet mengen. Hij geeft alleen de suggestie om aan verdund zwavelzuur een beetje waterstofperoxide toe te voegen om het daarmee schoon te kunnen koken.

In dit geval krijg je echt geen explose, omdat er uitgegaan wordt van verdund zwavelzuur en er ook maar zeer verdund organische stoffen aanwezig zijn. Bij verhitten ontleedt al dat waterstofperoxide wel, lang voordat het gevaarlijk kan worden.

Uiteraard moet je wel voorzichtig zijn met indampen van zwavelzuur, maar dat is wat anders dan dat je bang moet zijn voor explosie.

Explosie kun je inderdaad krijgen als je 30% of nog sterker waterstofperoxide mengt met geconcentreerd zwavelzuur en daar dan een organische stof bij doet. Dat is echt bloedlink, maar daar praten we hier niet over.

Berichten: 147

Re: zwavelzuur concentreren

Ok, dan ben ik weer gerust :)

Berichten: 1.379

Re: zwavelzuur concentreren

Accuzuur, ongeveer 1 molair, d= 1.28, moet heel zuiver zijn anders mag je het niet in accu's gebruiken. Als je het indampt tot geconcentreerd zwavelzuur wordt het in toenemende mate hygroscopisch en kan het water gaan onttrekken aan allerlei organische stoffen en produkten. Vooral aan papier, zaagsel, cellulose en textielstof. De zwartkleuring ontstaat door de vorming van koolstof. In een pot met zwavelzuur 98% die lang bewaard wordt zie je in toenemende mate zwartkleuring door reakties met stofdeeljes uit de lucht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer