[scheikunde] Azeotropen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Azeotropen

Beste,

Ik ben een bespreking van een bedrijfbezoek aan BASF aan het maken, de mensen daar vertelde me over het scheidingsproces dat er plaatvond in hun deel van de firma:

MeOa en Ammoniak werden samengevoegd in een reactor, die gingen regaeren met elkaar onder bepaalde druk en temperatuur en gaan een mengsel creeëren waaruit men een hoop nevenproducten (EDA, piperacine, eta en AEEA) kon destileren. Nu is het dat dit geen gefractioneerde destillatie was, maar een lange keten van destilatiekolomen. Nadien werden de 'niet-gereageerde' bestandelen (de rest) teruggevoerd naar het begin van de keten.

Dit doet denken aan het destileren van een azeotoop:

''azeotropen kan je niet met 1 destillatiekolom worden gescheiden. Het is wel mogelijk door twee of meer kolommen met verschillende druk het mengsel toch te scheiden.''

Ook wanneer je een schets bekijkt:

Afbeelding

lijkt die verbazend veel op het uitgelegde process..

Nu is de vraag; is ammoniak en MeOa een azeotroop? of is deze manier van destileren gewoon toeval?

PS: Er wordt gesproken van een aantal afkorting die mij (ook) nog onbekend zijn, EDA = Ethyleendiamine, maar AEEA en ETA zeggen mij (en het ineternet) niets, misschien jullie wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Azeotropen

En wat is MeOa?

Reageer