waterstofperoxide, metalen oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

waterstofperoxide, metalen oplossen

waarom zal je salpeterzuur nodig hebben om metalen zoals koper en zilver op te lossen en daarbij giftige gassen te laten vrijkomen? je kunt toch ook bijvoorbeeld koper oplossen door een mengsel van 1 equivalent waterstofperoxide en 1 equivalent zwavelzuur te nemen? hierbij houdt je uitsluitend koper(II)sulfaat over en eventueel extra zuur bij een overmaat van zuur. waarom dan salpeterzuur gebruiken? dit werkt toch?

zoja werkt dit ook met 3% of is dit te weinig geconcentreerd peroxide?

Berichten: 840

Re: waterstofperoxide, metalen oplossen

het werkt naderhand vrij goed. ik kreeg gewoon een mooie blauwe oplossing na een 5-cent munt (eerst schoongemaakt in oplossing van azijnzuur) in een mengsel van azijnzuur 5% en waterstofperoxide 3% te leggen en dit een half uurtje te laten. Ik had gelijk gekeken of je een complex krijgt met citraat en ja hoor , de oplossing werd nog dieper blauw. welk complex is dit?

Berichten: 3.145

Re: waterstofperoxide, metalen oplossen

Citraat? of acetaat? Je hebt het over azijnzuur 5% 8-[ .

De groep R-COO- complexeert aan vele metalen, waaronder ook ijzer. Deze groep zit in acetaat, maar ook in citraat en in alle andere organische zuren. Je zult dan ook zien dat organische zuurrest ionen prachtige complexen vormen met koper.

Koper(II)acetaat is daarom eigenlijk ook geen zout in de klassieke zin, dat je koper(II) ionen hebt en acetaat ionen, maar je hebt (vrij stevig) aan elkaar gekoppelde ionen en zodoende is het nauwkeuriger om koper(II)acetaat te zien als een molecuul met structuur H3C-C(=O)-O-Cu-O-C(=O)-CH3.

Met citroenzuur kun je grote macroscopische moleculen krijgen, omdat daar meerdere -COO- groepen aan zitten en op die manier kunnen grote netwerken worden gevormd. Ik heb wel eens gehad dat een citraat oplossing na enkele minuten helemaal een soort gel vormde nadat ik een metaalzout had toegevoegd. Je moet daarvoor wel redelijk geconcentreerde oplossingen nemen.

Berichten: 840

Re: waterstofperoxide, metalen oplossen

Ik had wat natriumcitraat toegevoegd aan de oplossing ;)

dat wist ik trouwens niet. dat het niet echt een zout was.

Berichten: 39

Re: waterstofperoxide, metalen oplossen

Zoiets was bij mij ook het geval. Ik wilde een keer natriumcitraat maken maar toen ik het indampte kreeg ik een soort slijm inplaats van een poeder.

Reageer