Springen naar inhoud

nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 10:56

Vandaag verhitte ik een reageerbuis met een oplossing van koper(II)acetaat en een beetje azijnzuur erin. Op een gegeven moment toen de reageerbuis al aardig warm was begon er spontaan op een bepaald punt binnen de reageerbuis een stroom van belletjes weg te bubbelen , heel erg snel. Was dit het azijnzuur?
ik verhitte door, het water kookte niet, en ineens schoot de van het ene moment op het andere spoot de hele oplossing eruit 8-[ Wat stelt dit voor? dit heb ik nog nooit gezien.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 21 november 2007 - 12:13

Kookvertraging.
Het feit dat je meldt dat je belletjes ziet onstaan op een plek zegt mij dat je de buis niet schuddend verwarmde en dan kun je dit bij verwarmen in een reageerbuis verwachten.
Tijdens verwarmen van een reageerbuis altijd schudden en als je wilt kijken de buis uit de warmtebron halen.

Veranderd door Gerard, 21 november 2007 - 12:14

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 12:30

ja ik heb geschud, natuurlijk. Maar toch schoot alles eruit :cry:

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 november 2007 - 16:16

Beste oplossing is een kooksteentje toevoegen. Dat is een steentje wat een grover oppervlak heeft zodat er bellen kunnen ontstaan. Laboratoriumglaswerk is i.h.a. zo 'glad' dat er geen bellen gevormd worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 21:30

Jor, dit is inderdaad kookvertraging. Dit heb ik ook wel eens gehad. Beginnersfoutje :P . Blijkbaar niet goed genoeg geschud. Altijd een verticale component bij het schudden hebben (evenwijdig aan lengte-richting van reageerbuis).

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 21 november 2007 - 21:49

Het verwarmen in een reageerbuis tot koken vergt behoorlijk wat training om de inhoud er niet uit te laten springen.
Een advies de buis nooit meer vullen dan een kwart en de buis zo breed mogelijk maakt de kans groter dat het goed gaat.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2007 - 22:46

En natuurlijk nooit de opening van de buis op jezelf of iemand anders richten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures