nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Vandaag verhitte ik een reageerbuis met een oplossing van koper(II)acetaat en een beetje azijnzuur erin. Op een gegeven moment toen de reageerbuis al aardig warm was begon er spontaan op een bepaald punt binnen de reageerbuis een stroom van belletjes weg te bubbelen , heel erg snel. Was dit het azijnzuur?

ik verhitte door, het water kookte niet, en ineens schoot de van het ene moment op het andere spoot de hele oplossing eruit 8-[ Wat stelt dit voor? dit heb ik nog nooit gezien.

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Kookvertraging.

Het feit dat je meldt dat je belletjes ziet onstaan op een plek zegt mij dat je de buis niet schuddend verwarmde en dan kun je dit bij verwarmen in een reageerbuis verwachten.

Tijdens verwarmen van een reageerbuis altijd schudden en als je wilt kijken de buis uit de warmtebron halen.

Berichten: 840

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

ja ik heb geschud, natuurlijk. Maar toch schoot alles eruit :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Beste oplossing is een kooksteentje toevoegen. Dat is een steentje wat een grover oppervlak heeft zodat er bellen kunnen ontstaan. Laboratoriumglaswerk is i.h.a. zo 'glad' dat er geen bellen gevormd worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Jor, dit is inderdaad kookvertraging. Dit heb ik ook wel eens gehad. Beginnersfoutje :P . Blijkbaar niet goed genoeg geschud. Altijd een verticale component bij het schudden hebben (evenwijdig aan lengte-richting van reageerbuis).

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

Het verwarmen in een reageerbuis tot koken vergt behoorlijk wat training om de inhoud er niet uit te laten springen.

Een advies de buis nooit meer vullen dan een kwart en de buis zo breed mogelijk maakt de kans groter dat het goed gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: nieuw verschijnsel voor mij bij verhitten

En natuurlijk nooit de opening van de buis op jezelf of iemand anders richten.

Reageer