Springen naar inhoud

Welke kalk?

• Log in om te kunnen reageren

Ronald2

Ronald2

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 14:02

Op mijn werk kreeg ik een monster van de kalk die in ons proces wordt gebruikt (in de vorm van 'kalkmelk'). Bij de afdeling productie bestond nl het vermoeden dat de kalk niet zuiver genoeg was. Volgens de specificaties zou het om ongebluste kalk (CaO) moeten gaan, maar toevoeging van water leverde geen temperatuursverhoging op. Misschien was het dan toch gebluste kalk? Vervolgens deed ik er wat geconcentreerd zoutzuur bij en dat had gasvorming tot gevolg. Mijn conclusie is nu dat we met calciumcarbonaat te maken hebben, of eventueel clalciumsulfiet. Klopt mijn conclusie of zijn er nog meer mogelijkheden die ik moet zien uit te sluiten?

Laatst uitgevoerde test: ik heb een beetje van het poeder aan water toegevoegd. Lang niet alles loste op, maar de pH liep op tot > 12. Waarschijnlijk is het dan toch gebluste kalk, maar wat veroorzaakt dan die gasvorming?

Veranderd door Ronald2, 21 november 2007 - 14:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2007 - 16:39

Ik vermoed toch dat dat calciumcarbonaat is. Dat is het deel dat niet oplost. Met zuur geeft het CO2-ontwikkeling.
Het kan ontstaan doordat CO2 vanuit de lucht in de kalkmelk oplost.

Calciumsulfiet lijkt me niet waarschijnlijk. Als je hier zuur aan toevoegt bruist het niet erg. Bovendien ruik je het eventueel ontwikkelde gas (SO2) goed.

Ronald2

Ronald2

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 22:46

Maar kan calciumcarbonaat zo'n hoge pH veroorzaken? Wellicht dat het een mengsel is van carbonaat met gebluste kalk.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2007 - 23:10

Je zegt toch zelf dat er wel wat oplost? Dat lijkt me gewoon calciumhydroxide.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 12:36

Mogelijk is het grotendeels Ca(OH)2. Dat is een vrij sterke base waarmee je wel pH=12 kunt bereiken. In vochtige toestand, aan de lucht, bindt het CO2 en ontstaat er dus wat kalk. Zoek eens wat op over beton-harding. Vooral over de base-zuur huishouding in beton tijdens dit proces.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 13:12

Ik denk dat het inderdaad om CaO of Ca(OH)2 gaat, wat door (te lang) staan aan de lucht deels is omgezet in CaCO3. Het oxide en hydroxide nemen heel gemakkelijk CO2 op uit de lucht en zijn zodoende moeilijk zuiver te houden, tenzij heel goed verpakt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures