Cr bepalen met AAS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 364

Cr bepalen met AAS

ik zit nu momenteel in het labo en hier moeten we Cr bepalen via AAS in afvalwatermonsters die ook Fe2+/3+ en Ni2+ bevatten. Deze twee laatste ionen storen de bepaling van Cr ernstig(quenching)en nu is ons doel dit te elimeren. We hebben al diverse dingen geprobeerd (Ni en Fe neerslaan als sulfiden , etc) maar geen enkele is doeltreffend. iemand hints om die interferentie uit te schakelen? (N2O als gas is goed tegen interferentie maar mogen we niet gebruiken)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cr bepalen met AAS

Ik heb geen enkele ervaring met quenching in AAS.

Hoe ernstig is de verstoring? Zie je gewoon helemaal niets, of is de bepaling te sterk afhankelijk van de matrix? Heb je overwogen met een standaardadditie-methode te werken?

Berichten: 278

Re: Cr bepalen met AAS

Je kan toch een matrix modifier gebruiken?

Ik weet alleen niet of je dan dat quenching helemaal kwijt bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Cr bepalen met AAS

Meet in ieder geval in aangezuurde oplossing, die sulfide stap was geen goed idee omdat je dan ook 3-waardig Chroom neerslaat.

Een goed voorschrift voor de voorbehandeling kun je in NEN6965 lezen.

Het meten moet je doen bij 357,9 nm slit 0,7 nm met een oxiderende lucht-acetyleen vlam. (blauw dus) zonder background correctie.

De bepalingsgrens is circa 0,2 mg/l en het meetbereik ongeveer 0,5-10 mg/l bij een goed afgesteld apparaat.

De standaardadditie methode moet je zeker doen als je matrix moeilijkheden veroorzaakt. succes! 8-)

Reageer