computationele chemie basissets

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

computationele chemie basissets

Als je een Hartree Fock berekening doet met een 6-311G(d) basisset op een N2 molecule, hoeveel PGTO's en CGTO's heb je dan?

Als je deze berekening uitvoert, krijg je 36 moleculaire orbitalen als oplossing. Waarom 36?

Het zou een vrij simpele vragen moeten zijn, maar ik begrijp er niet veel van ...

Kan iemand mij helpen? :)

Berichten: 30

Re: computationele chemie basissets

hey,

ik snap niet goed wat je bedoelt met PGTO en CGTO.

Om op je tweede vraag te antwoorden: hoe uitgebreider je de basisset kiest, met hoe meer atomaire orbitalen elk atoom zal beschreven worden. Als je de 6-311g(d) basisset gebruikt, beschrijf je zo elk atoom met 18 orbitalen. Deze zijn natuurlijk niet allemaal fysisch relevant, maar ze helpen voor een betere beschrijving van de 'juiste' orbitalen: 1s, 2s, 2px, 2py, 2pz.

Als je van een atoom met 18 orbitalen naar een diatomische molecule gaat, resulteert dat in 2*18=36 atomaire orbitalen. Van deze 36 zijn er dan maar 7 bezet.

Ik weet niet welk programma je gebruikt, maar als je Gaussian gebruikt, dan kan je de volledige basisset en de bezetting in je resultatenbestand laten wegschrijven met het keyword 'gfinput'.

groetjes,

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: computationele chemie basissets

De moleculaire orbitalen zijn lineaire combinaties van de atomaire orbitalen. Door dit combineren wordt het aantal niet veranderd. De 2x18 worden er dus inderdaad 36.

Het maken van lineaire combinaties vanuit een grote basisset is nodig omdat de moleculaire orbitalen niet altijd eenvoudige combinaties van de "gevulde" atomaire orbitalen zijn. Hoe meer basisfuncties je gebruikt, hoe beter de moleculaire orbitalen beschreven zullen zijn met de lineaire combinaties, en hoe lager de energie die je uiteindelijk vindt. Die standaard basissets die je beschrijft zijn gewoon handig gekozen basissets waarvan elk van de functies effectief gebruikt worden: met zo min mogelijk functies een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving.

Reageer