thermiet

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 53

thermiet

hallo, ik ben nieuw met chemie en dit forum:P

ik heb samen met een oud-scheikundeleraar wel eerder wat experimentjes gedaan,

heel simpele verkleuren enzoow

en ook wat theorie maar heel basis

toen kwam ik op het idee om thermiet te maken :D

ik heb eerst veel op internet gekeken(ook op dit forum) naar verhoudingen en zoow

en toen overlegt met de oud-leraar

ik ben toen weken bezig geweest met Al en Fe2O3 verzamelen en puur maken enzoow

uiteindelijk heb ik(na wat moeite) het thermiet aangestoken:

http://www.youtube.com/watch?v=THrecacQEpM

en ik weet dat het ook met koperoxide, titaanoxide enzoow kan

dus ik vroeg me af of het met alle metaaloxides edeler dan Al werkt?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: thermiet

Wat gebeurt er precies met thermiet?

Kun je de reactievergelijking opschrijven?

Waarom denk je dat deze reactie gebeurt?

Als je dat weet heb je het antwoord op je vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: thermiet

vla schreef: hallo, ik ben nieuw met chemie en dit forum:P

ik heb samen met een oud-scheikundeleraar wel eerder wat experimentjes gedaan,

heel simpele verkleuren enzoow

en ook wat theorie maar heel basis

toen kwam ik op het idee om thermiet te maken :D

ik heb eerst veel op internet gekeken(ook op dit forum) naar verhoudingen en zoow

en toen overlegt met de oud-leraar

ik ben toen weken bezig geweest met Al en Fe2O3 verzamelen en puur maken enzoow

uiteindelijk heb ik(na wat moeite) het thermiet aangestoken:

http://www.youtube.com/watch?v=THrecacQEpM

en ik weet dat het ook met koperoxide, titaanoxide enzoow kan

dus ik vroeg me af of het met alle metaaloxides edeler dan Al werkt?

groeten
Het zou je in ieder geval staan MSN-taal buiten de deur te laten, zo kom je wat serieuzer over. ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Plaats geen opmerkingen over taalgebruik als je verder niets toe te voegen hebt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 53

Re: thermiet

de reactie is dacht ik : Fe2O3+2Al > Al2O3 + 2Fe

dat betekent dat in principe alle metaaloxide's edeler dan Al in plaats van Fe kunnen

dit had ik ook al bedacht maar ik wist het niet zeker

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: thermiet

Klopt, je zit alleen ook nog met een minimale ontstekingstemperatuur. Sommige thermietmengsels zijn namelijk moeilijker te ontsteken dan andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: thermiet

Laat me dan nog voor mensen die dit later lezen toevoegen dat dit soort mengsels geen speelgoed zijn.

Berichten: 9

Re: thermiet

komop thermiet valt wel mee hoe gevaarlijk het is. Er komt gewoon ontzettend veel energie bij vrij maar het reageert niet door schokken, wrijving of vonken. als je een aantal gram maakt en met een paar sterretjes ontsteekt heb je genoeg tijd om een voldoende afstand te bewaren. HE's of bepaalde flashpowders is veel linker.

Berichten: 149

Re: thermiet

komop thermiet valt wel mee hoe gevaarlijk het is. Er komt gewoon ontzettend veel energie bij vrij maar het reageert niet door schokken, wrijving of vonken. als je een aantal gram maakt en met een paar sterretjes ontsteekt heb je genoeg tijd om een voldoende afstand te bewaren. HE's of bepaalde flashpowders is veel linker.
valt wel mee.. temperaturen die oplopen tot 2500 graden Celsius??

Dat vind ik niet meevallen, ok het is dan wel stabiel maar dat maakt het zeker niet minder gevaarlijk, dit is geen speelgoed en moet dus ook niet voor dat soort doeleinden gebruikt worden..

Berichten: 53

Re: thermiet

QUOTE (sjaak trekhaak @ di 04 december 2007 om 00:03 uur)

komop thermiet valt wel mee hoe gevaarlijk het is. Er komt gewoon ontzettend veel energie bij vrij maar het reageert niet door schokken, wrijving of vonken. als je een aantal gram maakt en met een paar sterretjes ontsteekt heb je genoeg tijd om een voldoende afstand te bewaren. HE's of bepaalde flashpowders is veel linker.

valt wel mee.. temperaturen die oplopen tot 2500 graden Celsius??

Dat vind ik niet meevallen, ok het is dan wel stabiel maar dat maakt het zeker niet minder gevaarlijk, dit is geen speelgoed en moet dus ook niet voor dat soort doeleinden gebruikt worden..
ik ben het met maundu eens,

het thermietmengsel is ook nog eens niet te blussen [!]

Berichten: 9

Re: thermiet

temperaturen tot 2500 graden is ongelooflijk. Maar dit valt prima onder controle te houden als je het gewoon op een veilige plaats word ontstoken. Nee dit moet je niet op je kamer of schuurtje doen. Dit doe je buiten waar genoeg ruimte is en geen mensen/dieren rondlopen. Als je thermiet afsteekt op een stoeptegel omringd door een paar bakstenen kan er weinig gebeuren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: thermiet

volgens mij gaat bij termiet heel snel de wet van Murphy optreden

als iets fout gaat, gaat alles fout. en in dit verhaal ook nog eens goed fout.

oh en btw. stenen kunnen ook smelten en asfalt kan branden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: thermiet

Maar dit valt prima onder controle te houden als je het gewoon op een veilige plaats word ontstoken.
Als je de stomheid-factor weghaalt zijn de meeste dingen vrij veilig. Gewoon even nadenken wat er mis kan gaan en wat de beste plek is. Op een braakliggend stukje zandgrond zie ik totaal geen problemen, tenzij er vroeger een tankstation heeft gestaan.. Natuurlijk moet je niet op twee meter afstand gaan staan, een paar spetters zijn af en toe lastig te ontwijken.

Het ligt er ook een beetje aan hoeveel van dat spul je hebt. Een klein beetje is misschien leuk voor een deuk in die stoeptegel, een grote hoeveelheid gaat er dwars door heen.

Berichten: 9

Re: thermiet

juist jij begrijpt me, als je er even over nadenkt is het prima te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: thermiet

Helaas denken sommige typen mensen er nooit over na, daarom is er ook een veiligheidsnet in chemieforum geweven. Nu is dit niet direct een instabiel explosief, maar toch iets waar je lelijke brandwonden van gaat krijgen, en erger wanneer je dit opschaalt. Stoeptegel zet sterk en onregelmatig uit en doet boem bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: thermiet

FsWd heeft gelijk. veel mensen doen eerst en denken pas later na of denken van ach zo kan het wel. tja dan gaat het vaak fout en krijg je de grootste ongelukken.

persoonlijk zou ik wel eens willen zien wat termiet doet, hoewel ik me aardig wat kan inbeelden, en ook de gevolgen er van als het mis gaat.

veel succes met je proef
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer