thermiet

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: thermiet

Als je dat wil zien, dan moet je eens op youtube kijken, ze doen dat met een aardenwerken pot waar alleen de bodem van overblijft na een seconde of 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: thermiet

Naar mijn idee draait het om kennis en praktische vaardigheid. Wanneer je precies weet wat er in je reactie gebeurd, weet je ook wat je in het geval dat het mis dreigt te gaan moet doen en vooral wat je niet moet doen. Je kunt dan ook de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. Chemie hobbyisten kunnen ook prima de wat gevaarlijke experimenten uitvoeren, je moet enkel altijd verstandig handelen en alles goed voorbereiden.

Chemisch experimenteren gaat vaak fout bij iemand die wel de ingrediënten heeft maar niet de benodigde theoretische kennis en ervaring. In die gevallen kunnen zelfs de meest onschuldig (ogende) chemicaliën tot ongevallen leiden.

Thermiet is dan misschien niet het experiment wat ik iemand als 'eerste experiment' aan zou raden, maar is prima te doen voor iemand met wat meer ervaring.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: thermiet

Als je dat wil zien, dan moet je eens op youtube kijken, ze doen dat met een aardenwerken pot waar alleen de bodem van overblijft na een seconde of 2.
moet youtube niet geblokeerd voor me zijn :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 149

Re: thermiet

DrQuico schreef:

Chemisch experimenteren gaat vaak fout bij iemand die wel de ingrediënten heeft maar niet de benodigde theoretische kennis en ervaring. In die gevallen kunnen zelfs de meest onschuldig (ogende) chemicaliën tot ongevallen leiden.
daarom zie je ook dat als er artikelen de media halen van mensen die ongelukken krijgen als gevolg van chemische experimenteren dat die mensen zelden tot nooit een chemische achtergrond hebben..

Zeker met toegang tot het internet is het voor "leken" makkelijker om erachter te komen hoe ze pats en boem stoffen moeten maken. Helaas met alle gevolgen van dien. Ik meen dat er een voorstel in Den Haag ligt om dit tegen te gaan. Mijn stem hebben ze!

Berichten: 53

Re: thermiet

persoonlijk zou ik wel eens willen zien wat termiet doet, hoewel ik me aardig wat kan inbeelden, en ook de gevolgen er van als het mis gaat.
kijk hier eens, dit kan goed gemengde thermiet doen

ik heb zelf niet veel chemische kennis, wel gewoon huis, tuin en keuken experimenten zoals proeven met verkleuring van rode kool-sap

ik heb persoonlijk mijn thermiet in overleg met een oud scheikunde-leraar

gemaakt en 'afgestoken' :twisted:

Berichten: 9

Re: thermiet

Precies mensen moeten meer eerst denken en dan doen. Maar fswd een stoeptegel boem laten doen met thermiet lijkt me wat onwaarscijnlijk.

Berichten: 53

Re: thermiet

Precies mensen moeten meer eerst denken en dan doen. Maar fswd een stoeptegel boem laten doen met thermiet lijkt me wat onwaarscijnlijk.


kan wel zo zijn maar het zal je maar gebeuren dat er een stoeptegel knapt en je een splinter in je hoofd krijgt...

Berichten: 3.145

Re: thermiet

Ach, het is met dit soort spullen niet anders dan met alle andere zaken in het leven. Ik erger me er aan als mensen, zodra het iets chemisch is, ineens alles zoooooo gevaarlijk vinden, terwijl bijv. vuurwerk met oud & nieuw net zo gevaarlijk kan zijn.

Gebruik gewoon gezond verstand, bedenk VAN TE VOREN, wat er evt. mis zou kunnen gaan en neem maatregelen om dergelijke risico's te minimaliseren en neem ook maatregelen, dat als het toch mis gaat, dat dan de gevolgen minimaal zijn. Zo moet je met alles doen, niet alleen met chemie-experimenten. Dan leer je omgaan met risico's, zonder dat je er onredelijk bang voor moet zijn.

Dus... ga lekker experimenteren, maar wel met verstand en beleid.

Berichten: 53

Re: thermiet

je hebt wel gelijk woelen, ik liet me even meeslepen :oops:

Berichten: 33

Re: thermiet

Thermiet geeft inderdaad een leuke reactie, wat als ontsteking prima werkt is kaliumpermanganaat (KMnO4 op de thermiet doen. En dan een klein beetje glycerol (ook bekend als glycerine) erop doen. Werkt uitstekend, pas alleen wel op i.v.m. de temperatuur en zoals eerder gezegt opspattende deeltjes.

Greetz, CaLu.

Berichten: 23

Re: thermiet

Soort Thermiet: Oxide: Metaal: Brandsnelheid: Lichtopbrengst:

IJzer IJzer oxide Aluminium Zeer snel Hoog

Koper Koper oxide Aluminium Extreem snel Hoog

Titanium Titaan oxide Aluminium Zeer langzaam Zeer hoog

Antimoon Antimoon oxide Aluminium Langzaam Extreem hoog

Soort Thermiet: Reactie vergelijking

IJzer Fe2O3 + 2Al --> Al2O3 + 2Fe

Koper 3CuO + 2Al --> Al2O3 + 3Cu

Titanium 3TiO2 + 4Al --> 2Al2O3 + 3Ti

Antimoon Sb2O3 + 2Al --> Al2O3

bron: gamekeeper.deds.nl

let vooral op met koper, dat gaat zo snel dat het explosief is te noemen

Reageer