omkeerfase LC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 120

omkeerfase LC

Voor een proef op school moet ik polaire stoffen gaan scheiden.

Ik maak gebruik van omkeerfase HPLC, zodat de stationaire fase apolair is, en de mobiele fase polair. Als mobiele fase gebruik ik een methanol-water mengsel. Ik wil stoffen gaan scheiden die polair zijn. Wat zal er gebeuren met de scheiding als ik enkel water (dus meer polair) gebruik? Zullen de polaire stoffen kortere retentietijden vertonen of juist langer op de kolom blijven? Zal er een betere scheiding zijn, of zal het onderscheid tussen de verschillende polaire stoffen niet meer duidelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omkeerfase LC

lieve1232 schreef: Voor een proef op school moet ik polaire stoffen gaan scheiden.

Ik maak gebruik van omkeerfase HPLC, zodat de stationaire fase apolair is, en de mobiele fase polair. Als mobiele fase gebruik ik een methanol-water mengsel. Ik wil stoffen gaan scheiden die polair zijn. Wat zal er gebeuren met de scheiding als ik enkel water (dus meer polair) gebruik? Zullen de polaire stoffen kortere retentietijden vertonen of juist langer op de kolom blijven? Zal er een betere scheiding zijn, of zal het onderscheid tussen de verschillende polaire stoffen niet meer duidelijk zijn?
Ik denk dat de stoffen eerder geneigd zijn aan de stationaire fase te gaan plakken. Stel je het omgekeerde voor als je hexaan er doorheen jaagt bijvoorbeeld. Dan "weet" je analiet niet meer wat het moet.

Je retentietijden worden langer, en juist omdat je nadruk legt op de apolaire delen van je analiet(en) door de mobiele fase polair te maken, zal ook je resolutie omhoog gaan.

Napoleon, sla me maar om mijn oren als ik het nu helemaal fout zeg :P

Berichten: 2.399

Re: omkeerfase LC

Whaha is dat een uitnodiging? (grapje)

Je zegt het goed FsWd, zie het maar zo. Een polair molecuul heeft maar weinig apolair karakter en zal dus lastig de stationaire fase ingaan. Wanneer je toch op dit kleine beetje apolaire karakter wilt gaan scheiden moet je het verschil tussen mobiele fase en stationaire fase zo groot mogelijk maken. Dit kan door bijvoorbeeld inderdaad de water content te verhogen of ipv van een C8 een C18 kolom te kiezen.

Berichten: 120

Re: omkeerfase LC

Bedankt! Nu kan ik weer even verder!

Reageer