Katalitisch kraken = reforming?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 774

Katalitisch kraken = reforming?

Is katalitisch kraken hetzelfde als reforming ?

Berichten: 2.337

Re: Katalitisch kraken = reforming?

Als ik de 2 wikipedia pagina's bekijk lijkt me dit niet hetzelfde:

Reforming is een chemisch proces waarbij een koolwaterstof in aanwezigheid van stoom en/of zuurstof en eventueel een katalysator wordt omgezet in een waterstofrijk gasmengsel, ook wel reformaat genoemd.

De meeste toegepaste reformeringstechniek, tevens de meest toegepaste methode om waterstof te maken, is stoomreforming van aardgas. Hierbij wordt aardgas samengevoegd met stoom bij een temperatuur van 850 °C en een druk van 25 bar.

------------------------------------------------------------------------------------------

Aangezien thermisch kraken moeilijk te sturen is, gebeurt kraken van aardoliefracties meer en meer met behulp van katalysatoren. Dergelijke vormen van kraken noem men katalytisch kraken (Engels: cat-cracking) en vinden plaats bij lagere temperaturen in vergelijking met thermisch kraken. Bij katalytisch kraken maakt men gebruik van kationische intermediairen in plaats van radicalen.

Hydro-kraken (Engels: hydro-cracking) is een variant van katalytisch kraken waarbij in men in aanwezigheid van een katalysator waterstofgas toevoegt. Tijdens dit proces ontstaan niet alleen kleinere koolwaterstoffen, maar de onverzadigdheden die tijdens het kraakproces gevormd worden, worden tegelijkertijd gehydrogeneerd. Het reactiemengsel bestaat daarom hoofdzakelijk uit verzadigde producten. Bovendien wordt het mengsel ontdaan van nevenatomen zoals zwavel. Daardoor ontstaan bij verbranding van geen SO2 dampen. De katalysator is dikwijls een zeoliet voor het eigenlijke kraken, terwijl nikkel-wolfraam-sulfide wordt toegevoegd voor de hydrogenering van de onverzadigde kraakproducten. Dit proces wordt vooral gebruikt om zwaardere aardoliefracties om te zetten in lichtere bestanddelen die in brandstoffen als diesel en benzine kunnen worden gebruikt.

Berichten: 774

Re: Katalitisch kraken = reforming?

Is het niet zo dat de onderste fractie van het ruwe olie raffinage proces onbruikbaar is, en daarom katalitisch gekraakt wordt in kleinere fracties. Deze fracties hebben geen hoog octaangehalte en daarom gaan deze naar de reformer waar aromatische reacties bevoordeeld worden zodat het octaangetal stijgt?!

Wat denken jullie?

Berichten: 278

Re: Katalitisch kraken = reforming?

klopt.

Ik heb 3 gescande blz's voor je.

Als je me even een mailtje stuurt kan ik ze opsturen.

Berichten: 774

Re: Katalitisch kraken = reforming?

<use button below>

Alvast bedankt !!! Super !

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: adres weggehaald. Gebruik toch het knopje!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 278

Re: Katalitisch kraken = reforming?

done.

Berichten: 278

Re: Katalitisch kraken = reforming?

rappen-eddy schreef: <use button below>

Alvast bedankt !!! Super !

# Moderatoropmerking

rwwh: adres weggehaald. Gebruik toch het knopje!
Dat zei ik ook: Stuur me een mailtje.

Dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat knopje bedoelde......

Berichten: 774

Re: Katalitisch kraken = reforming?

Knopje werkte niet bij mij.

Iemand nog interessante opmerkingen? Of zijn alle bronnen uitgeput :P ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Katalitisch kraken = reforming?

rappen-eddy schreef: Is het niet zo dat de onderste fractie van het ruwe olie raffinage proces onbruikbaar is, en daarom katalitisch gekraakt wordt in kleinere fracties. Deze fracties hebben geen hoog octaangehalte en daarom gaan deze naar de reformer waar aromatische reacties bevoordeeld worden zodat het octaangetal stijgt?!

Wat denken jullie?
Het is mogelijk dat dit gebeurt, maar ik heb altijd begrepen dat de bottomfraction gebruikt wordt als bitumen, o.a. in asfalt.

Berichten: 278

Re: Katalitisch kraken = reforming?

De bodem fractie van de atmosferische destillatie gaat naar een vacuum destillatie.

Deze vacuum destillatie maakt uit het zware atmosferische bodem product weer enkele lichtere producten, voor het kraakproces.

Het bodem product van de vacuumdestillatie, wat echt zware troep is, dat gaat naar bitumen.

Het bodemproduct van de kraak installatie gaat naar de smeerolie industrie.

Berichten: 774

Re: Katalitisch kraken = reforming?

Katalisch kraken is niet gelijk aan reforming !

Ik heb het nagevraagd in de petrochemische industrie.

Deze topic is dan weer behandeld. :P

Reageer