Opmeten wateradsorptie-isotherm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 90

Opmeten wateradsorptie-isotherm

Voor het opstellen van wateradsorptie-isothermen worden tegenwoordig veelal dure apparaten gebruikt. Ik ben op zoek naar manier om initieel op goedkope wijze deze isothermen op te meten. In een volgende stap zou het bekomen van zulke isothermen uiteraard moeten gebeuren met meer nauwkeurige methoden.

Eén van mijn collega`s wist me te vertellen dat er een eenvoudige opstelling bestaat (ooit had hij deze gezien) om een isotherm op te meten: een afgesloten glazen bokaal waarin je het adsorbent (waarvan je de isotherm wil opmeten) plaatst en een 'bepaald' chemisch product. Dit product zal een evenwicht (ik vermoed tussen de waterfase in het product en de waterfase (als damp) in de omringende lucht) creëren waardoor de lucht in de bokaal een bepaalde relatieve vochtigheid verkrijgt. Door de hoeveelheid van dit product aan te passen, kan men de relatieve vochtigheid in de bokaal regelen en veranderen.

Spijtig genoeg kon mijn collega mij niet vertellen welke stof dit was..

Ik hoop dat iemand ooit al eens van deze primitieve werkwijze heeft gehoord en mij kan vertellen welke stof dit kan zijn.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Opmeten wateradsorptie-isotherm

Het lijkt me thermodynamisch onmogelijk dat de partieel waterdruk (dat is een waarde die te vergelijken is met de relatieve vochtigheid) afhankelijk is van de hoeveelheid van een andere stof die aanwezig is. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat men door een bekende verbinding in temperatuur te varieren de waterdampdruk zou kunnen aanpassen.

Het is inderdaad niet eenvoudig om een gecontroleerde luchtvochtigheid te maken!

Berichten: 90

Re: Opmeten wateradsorptie-isotherm

Ik heb vandaag nog verder gezocht en ben reeds wat verder geraakt.

De methode die ik zocht maakt gebruik van 'saturated salts'. De wateractiviteit, wat ook gezien kan worden als de relatieve vochtigheid (di partieel waterdruk/verzadigingsdampdruk van water bij bepaalde temperatuur) is functie van het type verzadigde zout dat men gebruikt.

Door dit zout als verzadigde oplossing in een afgesloten geheel te plaatsen bekomt men afhankelijk van het type zout een andere relatieve vochtigheid.

http://www.natmus.dk/cons/tp/satslt/satsol.htm

Op deze pagina staat heel kort wat meer info voor de geïntereseerden.

Nu ik weet waar naar te zoeken, sta ik al een hele stap verder!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Opmeten wateradsorptie-isotherm

Klinkt goed, maar houdt de temperatuur van dit zout ook stevig in de gaten!

Berichten: 90

Re: Opmeten wateradsorptie-isotherm

Uiteraard. De uitvoering zal daarom uitgevoerd worden in een klimaatkast.

Ben zelf ook benieuwd. Oude technieken die aangewend worden bij modern onderzoek (dat nog wel in de startfase zit)..heerlijk

Reageer