Viscositeit-afschuifspanning

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Viscositeit-afschuifspanning

Hallo,

in mijn cursus Kunststofchemie kom ik volgend statement tegen waar ik kop noch staart aan krijg:

Bij een bredere massa-distributie laat de invloed van de afschuifspanning op de viscositeit zich voelen over een bredere range aan afschuifsnelheden.

Berichten: 552

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Voor dit statement staat er:

"Men stelt vast dat.."

Zou ik het dan maar gewoon aannemen en er geen verklaring achter zoeken of is er iemand die een verklaring kan geven?

Cheers

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Weet je wat bedoeld wordt met massa-distributie van het polymeer?

Wordt er voor dit statement een vergelijking gegeven van het effect van de afschuifspanning als functie van het molecuulgewicht?

Berichten: 552

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Ja, in mijn cursus Macromoleculaire chemie wordt er aandacht besteedt aan molecuulmassa-distributie.

Er wordt wel geen vergelijking gegeven van het effect van de afschuifspanning als functie van de MM, wel wordt er een vergelijking gegeven van de viscositeit als functie van de ketenlengte.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Kun je je voorstellen dat er iets bijzonders gebeurt als er lange zowel als korte ketens in het polymeer zitten?

Berichten: 552

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Dat de afschuifspanning minder invloed heeft op het polymeer dan wanneer deze wordt uitgeoefend op een polymeer met bv enkel korte ketens?

Berichten: 1.379

Re: Viscositeit-afschuifspanning

Als de afschuifspanning van invloed is op de viscositeit geldt voor dit materiaal de wet van Newton ( afschuifsnelheid evenredig met afschuifspanning) niet en vertoont het niet-newtons gedrag. Welk afschuifmechanisme hoort hierbij? Als de polymeerketens of -vezels zich gaan orienteren in de afschuifrichting verwacht ik thixotroop gedrag. Het omgekeerde is Bingham gedrag. Gebruik deze trefwoorden eens om verder te zoeken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer