Redox titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 49

Redox titratie

Hoe ga je te werk om de concentratie te bepalen ?

Je hebt dus de beginhoeveelheid van stof 1, en de concentratie en hoeveelheid van stof 2

Je kunt toch niet hetzelfde doen als bij een base titratie bv conc base maal hoevelheid base= hoeveelheid zuur maal conc zuur

Bestaat er een werkwijze voor redox titratie?

Berichten: 552

Re: Redox titratie

Jawel hoor, de basisvergelijking en o zo belangrijk bij volumetrie is volgende:

N1 * V1 = N2 * V2

Waarbij N = normaliteit.

Belangrijk bij de redoxtitratie is dat je goed kennis hebt van de deelgenomen halfreacties zodat je de normaliteiten kunt bepalen adhv je equivalentiegetal.

Berichten: 49

Re: Redox titratie

en die normaliteit,

wat houdt dat exact in

ik heb mijn halfreacties met hun standaard reductiepotentiaal

en het equivalentiepunt is gewoon t gemiddelde van deze 2

maar van normaliteit heb ik nooit gehoord, laat staan hoe je het berekent

(wel van molariteit :) )

Edit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaliteit

Het is een verouderd begrip man ;)

Berichten: 89

Re: Redox titratie

Coëfficiëntenverhouding in de totale redoxreactie = molverhouding?

Berichten: 49

Re: Redox titratie

N1 * V1 = N2 * V2

feit is

met deze formule kom ik er niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox titratie

Als je nou eens vertelt wat je gedaan hebt?

/me ruikt trouwens Mohr's zout

Berichten: 89

Re: Redox titratie

Zie de "hint" in mijn vorige post: al eens aan molverhoudingen gedacht?

Berichten: 49

Re: Redox titratie

je hebt 19,8 ml van kaliumpermagnaat met massadichtheid 14,7 mg/l

(en de molaire massa is 158 g/mol)

dan heb je 10 ml van oxaalzuur, onbekende concentratie

je moet die twee met elkaar titreren

en als halfreacties heb ik gevonden

MnO4- + 5e + 8 H => Mn2 + 4 H20 1,5 V

en 2CO2 + 2 e + 2 H => H2C2O4 -0,49 V

dus, ik heb gewoon die basisformule toegepast en die halfreacties maar genegeerd

ik voel dat het iets met nernst heeft te maken , maar ik weet echt niet hoe ik die concentratie van oxaalzuur moet berekenen

ik heb dus t volgende gedaan :

19,8 maal 14,7 / 1000, dat is de hoeveelheid in gram , delen door 158

dan heb je je mol van stof 2

dat maal t aantal valentie elektronen (5) , gedeeld door beginhoeveelheid van stof1 en het aantal elektronen (2) en dan bekom ik iets totaal anders dan mijn gegeven oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox titratie

Zie de "hint" in mijn vorige post: al eens aan molverhoudingen gedacht?
Dus: schrijf de volledige reactie eens uit en let ook goed op hoeveel elektronen er links (van de oxidator) en rechts (van de reductor) staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox titratie

Waxter schreef: je hebt 19,8 ml van kaliumpermagnaat met massadichtheid 14,8 mg/l

(en de molaire massa is 158 g/mol)

dan heb je 10 ml van oxaalzuur, onbekende concentratie

je moet die twee met elkaar titreren

en als halfreacties heb ik gevonden

MnO4- + 5e + 8 H => Mn2 + 4 H20  1,5 V

en 2CO2 + 2 e + 2 H => H2CrO4      -0,49 V

dus, ik heb gewoon die basisformule toegepast en die halfreacties maar genegeerd

ik voel dat het iets met nernst heeft te maken , maar ik weet echt niet hoe ik die concentratie van oxaalzuur moet berekenen
FOEI, die staan er toch niet voor niets!? Als je een proef niet begrijpt, zul je hem:

1) Niet eens mogen uitvoeren

2) Eens de theorie lezen over redoxreacties zodat je begrijpt wat er eigenlijk gebeurt! :)

En heb jij soms een voltmeter eroverheen gehouden om het potentiaal van je galvanische cel te meten? Nee? Dan heb je ook niets met Nernst te maken in dit geval :P

Overigens bevat oxaalzuur geen chroom maar 2x koolstof.

Berichten: 49

Re: Redox titratie

Ja, euh

er staat dus niet echt "theorie" over redox titraties in de handleiding :)

het enigste formuletje dat er staat is om het equivalentiepunt te berekenen en das gewoon t gemiddelde nemen van die 2 standaard reductiepotentialen

maar kijk dus naar mijn werkwijze hierboven, ik ehb t aantal valentie elektronen erbij inbetrokken, volgens die formule van de "normaliteit" dan

Ok, ja ik bedoelde geen chroom, maar C2

was eerder al bezig met een chroom oefening, vandaar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox titratie

Schrijf eerst eens de fatsoenlijke reactievgl uit, dan praten we verder. Dat van in mijn handleiding staat het niet, vind ik persoonlijk een zwakke smoes. Dan ga je bijvoorbeeld googlen naar theorie erover. Afbeelding

EDIT: even voor je gezocht; dit vind ik een perfect voorbeeld (even omlaag scrollen): http://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxreactie

Mocht je moeite hebben met het bepalen van: wat is nu mijn oxidator/reductor; kijk aan de kant van je beginstof of er elektronen voor de pijl staan, zo ja, is het je reductor. Staan ze er niet, maar rechts van de pijl, dan is het je oxidator.

Berichten: 552

Re: Redox titratie

Normaliteit = molariteit * equivalentiegetal

Equivalentiegetal = aantal deeltjes per beschouwde verbinding dat deelneemt aan de reactie.

Bv:

Oxidatieve bepaling van oxaalzuur met kaliumpermanganaat:

Halfreacties:

MnO4- + 5e- + 8H+ <=> Mn2+ + 4H2O

E01 = 1,52 V

2CO2 + 2e- + 2H+ <=> (COOH)2

E02 = -0,49 V

Aangezien kaliumpermanganaat hier de grootste reductiepotentiaal heeft, en het verschil in potentiaal is groter dan 0,4 V, is dit een geschikt systeem om kwantitatieve bepaling te doen van oxaalzuur.

Via balancering van de halfreacties (elektronen afgestaan = elektronen opgenomen) kom je aan de totaalreactie.

Bij het EP is alle oxaalzuur geoxideerd, ofwel:

aantal equivalenten van oxaalzuur = aantal equivalenten kaliumpermanganaat

Waarbij:

aantal equivalenten = normaliteit * volume

Vervang in je redenering mol door equivalenten en molariteit door normaliteit en je komt er.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox titratie

En voor een uitleg over normaliteit: dat slaat op het actieve deeltjes. Bij sterke zuren is een 1M zwavelzuuroplossing 2N. Bij 1M kaliumpermanganaatoplossing is de normailieit 5 onder sterk zure omstandigheden. Immers, bij de meest sterke oxidatiereactie komen er 5 elektronen per mol permanganaat vrij.

Berichten: 49

Re: Redox titratie

Ik zei niet dat de theorie over redox reacties niet in men handleiding staat, wel die van redox titraties

2Mn04 + 6H + 5H2C2O4 => 2 Mn2 + 8 H20 + 10 CO2

Ik zie trouwens niet echt in hoe deze reactievergelijking me rechtstreeks gaat verder helpen met het bepalen van die onbekende hoeveelheid oxaalzuur

Reageer