massa van bruinsteen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

massa van bruinsteen

Hallo, ik ben bezig met het onderzoeken van een batterij.

Bruinsteen, mangaandioxide, is één van de bestandsdelen.

Het is de opdracht om de hoeveelheid bruinsteen te bepalen.

Hoe ga ik dat doen.. 8-[

Wie kan mij hier mee verder helpen.!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: massa van bruinsteen

Wel, je moet iets aan die batterij gaan meten...

Hem openmaken en de hoeveelheid bruinsteen wegen zal niet gaan. Het moet op een andere manier.

Misschien staat er iets op de batterij waar je iets aan hebt?

Verder zou ik eerst eens nagaan welke reacties er in die batterij plaatsvinden, als je stroom trekt.

Berichten: 1.379

Re: massa van bruinsteen

Helaas staat er op een batterij niet iets waar je wat aan hebt. Meestal beperkt men zich tot de celspanning. Bij accu's vind je ook nog een ampere-uur vermelding (Ah) maar bij batterijen niet.

Om een batterij te beproeven moet je een gebruiksdoel voor ogen hebben. Maar die gebruiksdoelen zijn nogal verschillend. Continue belasting? Intermitterend? Zo ja volgens welk tijdprogramma?



Je moet dus eerst een gebruik definieren. Zoals zappen voor de TV. Of verlichten van een fiets en daar een tijdprogramma bij bedenken.

Ook de bewaartijd is heel belangrijk. Tijdens het bewaren is er zelfontlading en die verlaagt natuurlijk de nuttige capaciteit. Maar er is dan ook herstel door diffusie kort na een belastingsperiode. Zowel in de electroliet als in de vaste stof. Dat maakt het geheel nogal moeilijk te beoordelen.

Uit de ontladingsproeven die ikzelf ooit gedaan heb ( continue belasting via een weerstand en intermitterende ontlading via weerstand en schakelklok) bleek dat slechts een klein deel van de bruinsteen effectief gebruikt kon worden. Het is een illusie dat het bruinsteen in een batterij tot tweewaardig mangaan gereduceerd kan worden. Je komt niet verder dan de valentie drie en dan nog alleen maar aan de buitenkant van de korrels.

In speelgoed worden batterijen vaak veel te zwaar belast met als gevolg dat de batterijtjes snel leeg zijn. Sinterklaas weet daar helemaal niets van en denkt er dus meestal niet aan om reservebatterijen bij te leveren. Of eventueel een acculader, als er oplaadbare batterijen worden gebruikt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer