Colorimetrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Colorimetrie

Goedemiddag,

Voor ons scheikunde PO moesten wij dus het alcoholpercentage in wijn bepalen m.b.v. een colorimeter. We hebben de proef als volgt gedaan:

Maak een oplopende reeks standaarden van 0 tot 20% ethanol. Voer de reactie van deze standaarden met een 0,3 M kaliumdichromaat oplossing. Pipetteer 50 ml dichromaatoplossing (1,4 g/l) in 100ml maatkolven en voeg 5 ml ethanolstandaard toe. Voeg vervolgens 2 ml van een 0,1 M zilvernitraatoplossing toe aan iedere maatkolf om de reactie te versnellen en vul de maatkolf aan tot 100 ml met 5 M zwavelzuur.

Maar, de oplossingen waarmee we eindigden waren zo goed als zwart, op de 0 % oplossing na. En de metingen die we hiermee hebben gedaan klopten dan ook niet.

Enig idee wat we verkeerd doen? 8-[
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Colorimetrie

Voer de reactie van deze standaarden met een 0,3 M kaliumdichromaat oplossing. Pipetteer 50 ml dichromaatoplossing (1,4 g/l)
Ten eerste dit:

0,3 M kaliumdichromaat is wel iets meer dan 1,4 g/l. Hier klopt in ieder geval iets niet. Nu lijkt 0,3 M me ook wel erg veel... Hoe dan ook: 1,4 g/l is 0,005 M.

Ik heb het gevoel dat de verhoudingen van de chemicaliën niet helemaal kloppen.

Waar heb je dat voorschrift vandaan?

En weet je welke reactievergelijkingen er optreden en welke kleur je colorimetrisch meet?

Berichten: 7

Re: Colorimetrie

Ja inderdaad, we hadden eerst een oplossing van 1,4 g/l maar volgens onze leraar was dit te weinig en moesten we het veranderen in 0,3 M. De kleur die we meten is het kalium (IV)dichromaat, met een diepblauwe filter.

Maar de oplossingen waarmee we eindigen zijn donkerbruin-ig van kleur, op de 0% ethanol-oplossing na. Die is oranje.

Kan het misschien zo zijn dat de gele kleur van de wijn er iets mee te maken heeft?

Het voorschrift hebben we van onze leraar, S. Buil.
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Colorimetrie

Kan het misschien zo zijn dat de gele kleur van de wijn er iets mee te maken heeft?
Ik denk het wel. Behalve alcohol zitten er nog veel geur- en smaakstoffen in wijn, die allemaal zijn te oxideren. Dichromaat is een sterke oxidator, dus die zal dat zeker niet nalaten.

Nu wordt een fles wijn bij mij meestal niet oud..., maar ik weet dat als je witte wijn te oud laat worden en er heeft oxidatie door zuurstof uit de lucht plaatsgevonden, dan is de witte wijn bruinig.

Zoals gezegd oxideert het dichromaat ook andere (geur- en smaak-)stoffen dan alleen alcohol. Met het voorschrift bepaal je dus niet het percentage van alleen alcohol, maar meer het percentage van organische stoffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Colorimetrie

Als je eerst de wijn destileerd (een paar keer) en je ook tot 100 graden C ga haal je zo goed als alle alcohol er uit. Vervolgens verdun je je alcohol en water oplossing weer tot je beginhoeveelheid en start je dan met je bepaling.

Op deze mannier heb je nouwlijks meer invloeden van kleur, geur en smaakstoffen.

m.v.g.

Barry
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer