Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Wat is het echte verschil tussen indampen met een rotary evaporator en destilleren.

Wat ik weet is dat als je een stof hebt met een kookpunt van 50 graden C in een oplosmiddel met een kookpunt van 100 graden C je met destilleren dus de T tot 50 graden verhoogt om je product op te vangen. Verder weet ik ook dat je met een rotary evaporator de druk kan verlagen waardoor het kookpunt verlaagd wordt en je zo bij een bepaalde druk je product kan opvangen. Mijn leraar heeft het proberen uit te leggen maar ik snap het nog steeds niet. Bij destilleren ga je naar het kookpunt door je T te verhogen en bij indampen door je druk te verlagen, maar uiteindelijk hangt het toch van je kookpunt af. Ik weet dat je met een rotary evaporator niet met hoge T hoeft te werken maar ik bedoel meer wat principieel het verschil tussen de twee scheidingsmethoden is. Zijn het wel beiden scheidingsmethoden?

Berichten: 2.746

Re: Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

je legt ongeveer alles zelf uit :)

het verschil is dat het ene bij atmosfeerdruk werkt, en daardoor een hogere temperatuur nodig heeft, en het andere onder een vacuum, waardoor het kookpunt van het vluchtigste bestanddeel onder de omgevingstemperatuur komt, en dus vanzelfs begint te koken.

Berichten: 2.399

Re: Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Een rotary evaporator gebruik je vaak alleen maar om je solvent af te dampen etc, fracties opvangen gaat heel wat lastiger.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Het principe achter beide methodes is precies hetzelfde. Beiden zijn het destillaties. Gewoon destilleren kan onder verlaagde druk worden gedaan en ook een rotavap kun je bij atmosferische druk gebruiken.

Destilleren met een rotavap is een vorm van gewoon destilleren. Doordat de kolf ronddraait in het waterbad creëer je een dunne film aan de binnenkant van de kolf. Dit heeft een groot oppervlak wat het afdestilleren efficiënt maakt. Echter, een rotavap heeft een slecht scheidend vermogen. Er is nauwelijks sprake van een onderdeel wat als een vigreux zou kunnen worden gezien. Een rotavap is zo gebouwd dat afgedestilleerde vloeistof zo efficiënt mogelijk weer gecondenseerd wordt in de opvangkolf.

Wanneer je dus een hoogkokende verbinding of vaste stof wil scheiden van het oplosmiddel kan dit het meest efficiënt met een rotavap. Wanneer je echter een mengsel van vluchtige stoffen uit elkaar wil destilleren, dan heb je een groter scheidend vermogen nodig en grijp je naar een klassieke destillatieopstelling met een vigreux. Bij beide methodes kun je er voor kiezen om bij een lagere druk en daarmee lagere temperatuur te werken, zeker wanneer je met verbindingen werkt die ontleden beneden hun kookpunt bij normale druk.

Het verschil tussen rotavap en klassieke destillatie zit hem dus in het toepassingsgebied (efficiëntie versus scheidend vermogen).

Dan heb je nog de relatie tussen kookpunt en druk. Bij lagere druk koken vloeistoffen bij een lagere temperatuur. De relatie tussen druk en temperatuur is weergegeven in de vergelijking van Clausius-Clapeyron (zie hier op wikipedia), maar in het algemeen is het praktischer om een grafiekje te gebruiken waarmee je met een lineaal de kooktemperatuur bij verlaagde druk bepaald.

Berichten: 7

Re: Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Blijf het vaag vinden, maar het verschil is in ieder geval een stuk duidelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil tussen rotary evaporator en destilleren

Nou om het kort te omschrijven:

Een rotatieverdamper wil je gebruiken als je vlug je oplosmiddel kwijtwil en je product een hoogkokende vloeistof is of vaste stof.

Destillatie wil je doen als de kookpunten van oplosmiddel en product redelijk dicht bij elkaar zitten.

In het geval van de rotavapor heb je niet zo'n grote selectiviteit nodig omdat de kookpunten ver uit elkaar liggen, in het geval van destillatie wel.

Reageer